VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 6 januari 2013

Husmanskostmeny



Då kör jag igång med nystarten! Denna vecka har jag gjort en hel veckomeny - nästan - sex middagar bjuder jag på. Några går rätt fort att göra, andra tar lite längre tid och en del görs med fördel dagen innan. (När barnen var små gjorde jag veckomenyer och listor, det var ett måste då för att få ihop jobb, dagis, skola, träningar, det som idag kallas livspussel. Nu är jag lite slöare, mycket slöare...men det händer ibland och då undrar jag varför jag inte gör det jämt..?)

Tänkte lägga upp det så här; här kommer menyn och måndagsreceptet. I morgon kväll tisdagsreceptet, ja, osv...För nu ska jag ju arbeta igen på dagarna efter en lång och skön ledighet..! Lite skönt veta vad jag ska bjuda familjen på i veckan!

En vintermeny med husmanskost på mitt sätt

Måndag: Köttfärsbiffar med stuvad rödkål

Tisdag: Marinerad strömmingsfile och blomkålsmos

Onsdag: Kål- och laxpudding

Torsdag: Blomkåls- och purjolökssoppa, ägg

Fredag: Jamies mandlar
Kalops, stekt zucchini och citron- crème fraîche

Lördag: Fiskarhustruns fisksoppa med räktopping
Chokladmoussetårta

Måndag

Stuvade makaroner och köttfärsbiffar? Klassisk vardags-husmanskost som jag verkligen gillade och är uppvuxen på. Nu ersätter jag makaronerna med kål och stuvar den istället. Mätt och belåten blir man men utan den mjöl-koma som makaronerna ger!

Gräddstuvad rödkål, 4-6 pers

1 kg rödkål (eller valfri, t ex vit- eller savoy)
3+1 dl vispgrädde
Salt och peppar
Riven muskotnöt, valfritt till servering

Strimla rödkålen och lägg den i en rymlig kastrull. Häll på 3 dl grädde. Koka upp och rör om.
Sänk värmen och låt grädden sakta koka in i kålen. Rör då och då och kanske behöver du spä med mer grädde.
Det kan ta uppemot en halvtimme för kålen att mjukna och grädden att koka in.
Jag brukar börja med kålen; den kan stå och puttra medan jag lagar resten av middagen. :)
Smaka av med salt och peppar och om du som jag gillar muskotnöt så riv lite över vid servering.

(Jag strimlade kålen i min nya mandolin. Jag är lite rädd för den...snart åker nog en fingertopp eller två...men det går fort och det blir bra!)


Här kommer ett grundrecept till köttfärsbiffar; smaksätt med de kryddor ni gillar! Här har jag använt en stark, rökt paprikakrydda.

Köttfärsbiffar, 8 st

500 gram köttfärs
1/2 gul lök
1 tsk fiberhusk
1 dl vispgrädde
1 ägg
1 tsk salt, svartpeppar ur kvarn
(2 krm starkt paprikapulver, rökigt)

2 dl vispgrädde till gräddskyn

Vispa ihop fiberhusk och grädde.
Hacka löken fint.
Blanda lök, ägg, salt, peppar och paprikapulver med gräddblandningen och blanda sedan ner färsen.
Rör ihop så allt blandar sig.
Forma sedan åtta biffar, stek de i smör, till de är genomstekta. Lägg upp på serveringsfat/skål.
Vispa ur stekpannan med 2 dl vispgrädde, låt koka upp och puttra en stund. Häll över biffarna och servera.


Ostkuber, paprika och gurka i en egen liten skål till middagen.


Surmonkan undrar vem som bryr sig om var Gerard Depardieu bor? Sist han var rubrik i tidningen stod han i mittgången på ett plan och urinerade. Stackars Ryssland.


4 kommentarer:

Unknown sa...

Menyn är väldigt god! Flera maträtter skulle jag vilja bli bjuden av dig på! ;)
Men varför stackars Ryssland? Bor han i Ryssland? Eller i Frankrike? Eller var han på väg till/från Ryssland? Nyfiken! ;)
Ha en toppen måndag!
Kramar!
//Lana

monkan sa...

Han vill emigrera från Frankrike, tycker att han bet för mkt skatt. Kompis med Putin och han har fixat ryskt pass...Gerard är inte alltid nykter, ja...
Kram /M

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Jag tycker att det är toppen med veckomenyer, då behöver jag aldrig fundera när jag kommer hem vad jag ska börja laga. :-)
Låter väldigt gott och din meny ser frestande ut.

monkan sa...

När jag gör menyer så undrar jag varför jag gör det så sällan nu...gjorde det jämt förut. Men det är både tidsbesparande och pengabesparande att planera meny! Så jag ska bättra mig!
/M