VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 1 januari 2013

Grabbarnas nyårskyckling

Så blev det ett nytt år detta år också! Härligt, va? Borde kanske göra en årskrönika, hehe, men jag har så svårt att skriva kortfattat...skulle bli låååångt! Rätt ok har det i alla fall varit (nä jag är ingen superpositiv människa!) har ätit LCHF i dryga året nu och aldrig mått bättre fysiskt! Även huvudet har varit bra och maken hävdar att jag är mycket lugnare och snällare..! Hehe.

Ser framåt istället! Sprillans nytt kök på mitt jobb. Heltid (mer lön!). Nästan all renovering hemma klart = mer fritid. En Robbie Williams-konsert i sommar. En två veckors lång semester på Lesvos, Grekland bokat. Så, fram till juli ser det bra ut! :)

Nyårsaftonen flöt bra, vi åt väldigt, väldigt gott på Blå dörren. Carpaccio med getostkräm till förrätt och gösfilé med löjromssås på rödbetsbädd till varmrätt. Lyckat!

På Lilltäppan hade sonen nyårsmiddag, innan vi åkte stod fem tjugoåriga grabbar med förkläden över sina finkläder och brassade nyårskäk! Å, vad jag gillar dem! Så skönt med så härliga ungdomar!

De lagade en kycklingrätt, parmalindad kycklingfilé. Den återskapade jag idag (jag var ju nästan bredvid när de lagade den, hehe. Originalet kan komma från Arlaköket.) Det finns otaliga varianter av kyckling på detta sätt, olika kryddningar, men gemensamt är nog att det alltid blir gott!

Grabbarnas nyårskyckling 4 pers

4 kycklingfiléer ca 150 gr styck
8 skivor parmaskinka
Salt och peppar
4 dl vispgrädde
1 msk kycklingfond
1 msk vit balsamvinäger
2 tsk torkad oregano
1 pressad vitlöksklyfta
Salt och peppar

Dela kycklingfiléerna en gång på längden, salta och peppra.
Stek de i smör till de får fin färg men inte är riktigt genomstekta.
Sätt ugnen på 225 grader.
Linda en skinkskiva runt varje och lägg de med skarven nedåt i en smord ugnsform.
Blanda ihop grädden med fond, vinäger, oregano och vitlök. Smaka av med salt och peppar. Lite cayennepeppar i om du vill.
Häll gräddblandningen över kycklingen och låt gå klart i ugnen ca 15 minuter.

Grabbarna åt ugnsstekt potatis till men jag och maken serverade tomatsallad och ostsallad till. Fett gott!




2 kommentarer:

Unknown sa...

Vilka duktiga grabbar! Låter ju otroligt gott! :)
Ha en fin kväll!
God fortsättning på det nya året!
Kramar!
//Lana

monkan sa...

Ja de är sköna, sonen o hans kompisar!
Kram /M