VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 22 januari 2013

Dillkött - så gott!

Lite piggare på kvällarna - lite - för visst känns det att jag kliver upp klockan fem. Okristligt tidigt. Men när jag väl är uppe och sitter vid min frukosthörna med mitt ägg med smält smör, morgonbrödet, en god kopp kaffe och DN på iPaden så känns det bra ändå!

I måndags tog jag min träningsväska med till jobbet och direkt efter arbetstidens slut släpade jag mig iväg till Friskis i Sickla för att gå på ett medelpass. Och så är det ingen vidare ledare...suck. Jag är dålig på koordination, behöver ledning, typ. Och jag behöver en ledare som håller takten. Det gjorde inte hen. Det blev liksom hoppis och skuttis över det hela. Jag gick innan passet var slut, ids inte ödsla energi på något som inte ger mig något...

Idag fick jag hämtning av maken på jobbet, det känns ok åka bil när det är minus tio ute istället för att stå och frysa vid bussållplatsen. Och då har jag ändå extrabyxor i fleece, lovikkavantar och mössa!

Åt dillköttet till middag idag. Dillkött är en av de godaste maträtterna jag vet. Jag har gillat det ända sedan jag var en liten pytteflicka! Nu har jag inte morötter i och istället för potatis blev det blomkålsmos. Och precis lika gott!

Dillkött, 4 pers

1 kg högrev med ben - ekologiskt om det finns
Gul lök i klyftor
Lagerblad
(Morot i skivor om man vill och klarar det)
Salt och peppar

Skölj av köttet i kallt vatten, lägg ner i en kastrull och mät upp kallt vatten så det täcker köttet. Ta upp köttet, häll bort vattnet och ta lika mycket nytt vatten som du kokar upp. Salta ca 1 tsk och vrid lite peppar i vattnet.
Lägg ner köttet, löken och lagerbladet.
Koka upp (skumma eventuellt men eftersom köttet är sköljt är det inte säkert det beövs), lägg på ett lock och låt det sjuda till dess att köttet börjar släppa från benet, det kan ta upp till två timmar.
(Morötterna tillsätts när man beräknar att det är ca en halvtimme kvar av koktiden)
Ta ur köttet, ställ det att svalna. Skär det sedan i mindre bitar.
Sila kokspadet och låt även det svalna/kallna.
Hit går alldeles utmärkt att förbereda, det kan stå plastövertäckt ett par dagar i kylen till och med!
När det är dags att äta:
Koka upp ca 8 dl av kokspadet, (allt fett från buljongen har stelnat i kylen och lagt sig som ett lock över, om du vill går det bra att använda det, annars lyfter du bara bort det) med 3 dl grädde och låt det småkoka 10 minuter. Lägg ner köttbitarna och småkoka ett tag till.
Smaka av med salt och peppar.
Om du vill ha en tjockare sås, red med redix (jag har köpt från LCHFbutiken).
Blanda sist i 1 dl finhackad dill.

Servera med blomkålsmos och en grönsallad.

I mitt originalrecept så smakar man av dillsåsen med citron/vinäger och socker för att få en typiskt svensk brytning men nu gör jag inte det. Behövs inte för en LCHF:are...

Nu står en liten laxpaj i ugnen, alltid på 125 grader i nästan en och en halv timme för bästa resultat! Smaksatt med purjolök, dill och röd chili blir det morgondagens enkla middag!




2 kommentarer:

Unknown sa...

Vad skönt att du är piggare på kvällarna!
Det är såååå j*la kallt! Längtar till våren!
Så gott med dillkött, mums, mums!
Ha en toppen kväll!
Kram kram
//Lana

monkan sa...

Ja snart är man inne i ekorrhjulet! Men ikväll har jag t o m sytt!
Kram /M