VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

fredag 28 december 2012

Lata dagar och quiche

Året närmar sig mot sitt slut. Jag är ledig, har hamnat i någon sorts slö-lunk och hittar allt som oftast mig själv i en soffa med en kopp kaffe och en tidning eller två...maken har sådan tur att de visar junior-VM i hockey dagtid...vi var ändå ute en sväng innan lunchtid idag, för att återvinna kartonger, tidningar, plast och en och annan glasflaska och för att fylla på kylskåpet. Termometern visade på minus 1,5 grader, det var glashalt ute och en nordlig vind som tog sig in under (fusk)pälsen i leopard. Fy vad kallt!

Skulle behöva baka LCHF-bröd, sy kuddfodral, göra klart i syrummet - kan inte bestämma hur jag ska ställa borden - göra pizzabotten till ikväll; eller hitta på en annan middag för jag blir förmodligen själv. Jobbigt läge, eller hur?

I går använde jag julskinka till en klassisk quiche - det börjar bli dags ta hand om skinkan nu så inget behöver slängas!

Jag gör alltid paj utan skal, tycker det är så praktiskt! Gräddar den länge i låg ugnsvärme, det gör att den håller formen mycket bättre, äggstanning höjer sig gärna snyggt och fint i ugnen för att falla ihop tio minuter efter det den tagits ut från ugnen...men med den låga ugnsvärmen så är sänkningen knappt märkbar.

Skink- och purjolökspaj, 4-6 pers

250 gr (jul)skinka
1 bit purjolök

6 ägg
2 dl crème fraîche
1 dl vispgrädde
3 dl gräddfil
Cayennepeppar

1 liter riven fet ost, mild

Sätt ugnen på 125 grader.
Smöra en pajform, ca 26 cm diameter, ta ordentligt med smör.
Skär skinkan i små bitar och hacka purjolöken.
Lägg lite ost i botten av pajformen.
Fördela skinka och purjolök på osten, täck med resterande ost.

Vispa ihop äggstanningen, smaksätt med cayennepeppar. Om du använder julskinka tänk på att den är salt, så det behövs inget eller ytterst lite salt!
Häll försiktigt stanningen över pajfyllningen.
Grädda i mitten av ugnen ca 1 1/2 timme.

Ett riktmärke för äggstanning är 1 ägg på 1 dl vätska. Vätskan kan varieras i det oändliga men se till att använda fullfeta produkter.

I morgon ska jag laga lyxmiddag och vi ska prova ett av vinerna från Vinlådan. På söndag är det 27 år sedan vi fick vårt första barn och han bjuder på fika på dagen (han och fästmön kommer hem från Kina i morgon). På nyårsafton äter vi middag på restaurang, det har vi gjort senaste åren, så praktiskt och skönt!

Och apropå nyårsafton så önskar jag att det inte fanns smällare (och raketer, ok kanske raketer på tolvslaget, men...)...vår hund som gick bort i våras var så otroligt rädd för smällarna, hon brukade börja gömma sig i källaren redan dagar innan, förmodligen hörde hon smällare långt borta. J-a otyg om ni frågar mig och jag tycker det är bra att det finns butiker som tagit sitt ansvar och slutat sälja skiten!



2 kommentarer:

Mitt liv som fru L sa...

Jag fullkomligt HATAR smällare/raketer. I får vi ge stark psykmedicin så han ska slippa vara rädd, vilket resulterar i att han knappt kan gå för att han är så påverkad av medicinen. Men om vi skulle ge mindre medicin så är han för "vaken" och hör smällare= mer rädd :( vår katt låg under en fåtölj hela dagen... Ska det verkligen vara så? För att vi människor ska smälla bort pengar för några sekunders nöje?! Galet...

Sen tänker jag på andra djur, de i naturen...jag tänker på folk som varit med om krig. Jag tänker på de som inte ens har rent vatten eller mat för dagen...och så smäller vi bort pengar, det är hån emot dessa människor....Helt sjukt :(

Jag har aldrig köpt smällare/raketer och kommer aldrig göra det heller.
SÅ, nu har Fru L tjurat klart ;)

Kram C <3

monkan sa...

Fru L, jag håller helt med dej! Sista åren var vår hund lite döv, det var ju bra precis vid nyår...
Bort med skiten!
Kram /M