VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

lördag 1 december 2012

I ett vinterland



Snön är här. För ett tag i alla fall, sa pessimisten. Tro mig, jag har gärna snö och fem minus. Tro mig, jag avskyr snö som regnar bort och lämnar slask och skit efter sig. Tro mig, jag skottar aldrig. Så nu trampas det upp en gångstig från vägen upp mot huset vid de få tillfällen jag befinner mig där. Vallen som plogbilen gjort är däremot lite svårare trampa ner...i morgon kommer maken hem efter sin lilla helgresa upp till Skelleftehamn. Han ansvarar för tomten. Han skottar.

Surtanten tycker ändå att det är vackert nu med snön som vilar på trädens grenar. Men ska det inte sluta snöa snart? - det yr tunn snö i luften hela tiden.

I går kväll var det julbord med jobbet - fyrtio pedaogoger och tre köksare intog en restaurang på Djurgården och gick lös på julbuffen. Jag tyckte att den var lite ojämn, de gröna tillbehören smakade inget och jansonen var för salt och det fanns förstås inte så mycket fett. Åt självklart mycket ändå och av bara farten slängde jag i mig två små maränger efter maten...förbannar mig själv efteråt. Så länge sedan jag åt något sockrigt, men, men, även solen har sina fläckar. Jag förtränger härmed detta snedsteg.

Efteråt var vi några som gick vidare till en pub, jag var så törstig och torr i munnen att jag bara drack mineralvatten - älskar bubbelvatten - två 33 cl flaskor som gick lös på 64 spänn tillsammans. Rätt hyfsat literpris eller vad säger ni?

Idag ska jag göra mina naglar - den där fejkade skönhetsgrejen jag blivit beroende av - sedan tänkte jag ägna mig åt lite experimentell matlagning. Kanske, kanske gör jag någon kaka till söndagen om jag hinner.



Och i morgon är det första advent. Snart går vi mot ljusare tider...

2 kommentarer:

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Trevlig första advent! Vilka härliga vintriga bilder. Vi har lite snö, så det känns lite juligt.

monkan sa...

Tack! Ja när vintern är så här är det helt ok!
/M