VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 3 mars 2013

I datorns våld...

Några rader innan sängdags...hela kvällen har tillbringats framför datorn där vi försökt få till en ritning på våra två garderobsväggar. Strul, såklart, inget gick riktigt som vi ville. Själva idéen var liksom att man skulle gå in på företagets hemsida och kunna planera hela garderobssystemet. Fiffigt. Om det bara fungerat. På i-Paden gick det inte, eftersom Apple inte gillar Adobe. Sandlåda. På makens arbetsdator gick det inte heller, han var inte helt behörig för nedladdningen..? Hmm. Till sist blev det gammeldatorn, och visst gick det ladda ner Shockwave men det tycktes inte fungera fullt ut. Vi lyckades få till själva ritningen hyfsat och vi fick fram inköpslistan men den gick inte spara eller skicka till ett mejl.

Vi fick använda en gammal metod: papper och penna. På lördag ska vi hänga på låset till byggmarknaden som den dagen har 33% rabatt på den inredning vi vill åt. På en annars relativt dyr produkt är det en hel del...vi ska alltså ha en egen "plocklista" med, hehe.

Har kommit på vad som gick fel på hamburgerbrödsbaket. Helt korkat men jag hade använt kokosmjöl istället för mandelmjöl...mandelmjölet var slut vilket jag uppenbarligen glömt...och jag fattade inte att jag tog fel mjöl. Upptäckte det idag när jag skulle baka ett annat bröd och det tog ett tag innan jag förstod att det var kokosmjöl och inte mandelmjöl i påsen...

Tur att jag har en matberedare med kniv så jag kunde mixa mandlar och baka med det...Har gjort om lite i morgonbrödet, har slutat med bakpulver och använder bara bikarbonat som kräver en syrad produkt för att jäsa bra, fungerar med gräddfil, fil eller youghurt. Det går bra tillsätta en aning vinäger också. Det här är faktiskt mitt bästa bröd, smakar riktigt bra!

Morgonbröd 1 form

2 1/2 dl mandelmjöl
1 dl bake pro
1/2 dl kokosnötsmjöl
1/2 dl sesamfrön
1 dl solrosfrön
3 msk fiberhusk
1 dryg tsk bikarbonat
1 tsk salt
6 äggvitor
3 dl gräddfil, filmjölk eller youghurt

Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Vispa äggvitorna hårt med elvisp.
Rör ner gräddfilen ordentligt i de torra ingredienserna och rör därefter ned äggvitan, med rejäla men försiktiga rörelser, arbeta in den ordentligt.

Häll/skrapa ner smeten i en smord/bakpappersklädd avlång brödform. Jag använder bakplåtspapper i formen för då är det lätt lyfta ur brödet sedan det svalnat.

Sätt ugnen på 175 grader, grädda i nedre delen ca 60-75 minuter, brödet ska kännas "lätt".

Eftersom jag fixar frukost till mig och dottern varje morgon denna vecka så går det dubbelt med bröd och nu har vi lyckats äta upp det " misslyckade" hamburgerbrödet; i morgon bitti blir det nybakat!


Kvällsbaket blev ett gott morgonbröd, gick hur bra som helst med mixad mandel!


Frukostmackan: rejält med smör, mosad avokado och en rökt skinka med bara ett E-nummer...och en god kopp kaffe!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Det brödet ska jag testa! Ska prova bara ersätt mejerier med kokosmjölk! :)
Det ser så gott och fluffigt ut på bilden! :)
Ha en toppen kväll!
Kram kram
//Lana

monkan sa...

Ja det är mitt toppenbröd! Jag är lite kluven till bake Pro men det gör det lite luftigare tror jag. Hmm. Ska prova utan vid tillfälle, påsen är snart slut!
Kram /M