VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

onsdag 28 november 2012

Länge leve salladen!

I mitt förra liv - kolhydratslivet - var jag egentligen inte särskilt förtjust i sallad...tomater var surt, gurka vattnigt och passade bäst i tzasiki eller inlagd, fast paprika var rätt ok. Grönsallad tyckte jag var för kaniner; isbergssallad smakade gräs (tycker jag fortfarande) och gjorde mig gasig i magen (fortfarande; och nu har jag läst någonstans att det är den minst nyttiga grönsalladen. Tack.)

Gillade däremot varma rotfrukter och gröna bönor. Hellre varma tomater på tallriken än kalla i en sallad. Sista året av mitt långa kolhydratslivet lärde jag mig dessutom tycka om linser. Bortsett från den lilla avsaknaden av de kalla grönsakerna så tyckte jag att jag var supernyttig!

Nu kan jag inte äta linser; hur gott det än må vara. Morötter går bort. Båda sakerna triggar mitt godisbegär något så hemskt att jag knappt förstår det själv! Folk som inte äter LCHF tror förstås inte att det är möjligt så jag ids inte förklara längre...någon påstod att det var psykiskt...hmm. Möjligt men mitt fysiska mår så mycket bättre! Att jag inte tål spannmål talar min kropp om för mig så jag avstår.




Nu vill jag ha sallad varje måltid och tomaterna har blivit söta och gurkan finns alltid med. Och paprikan. (Men jag har fortfarande lite svårt för grönsalladen men jag använde och äter det ändå.) Äter gärna med ögonen också, det är så trevligt när det är snyggt upplagt! Så lätt att göra en vacker sallad. Behövs så lite för att det ska bli snyggt, här finns färger och struktur att jobba med.

Skål till salladen? Prova att ta ett stort vacker fat och lägg upp i grupper. Eller börja med salladsblad, lägg på paprika, fortsätt med gurka och avsluta med tomater. Lägg avokado i klyftor varvat med citronskivor runtom.

Hacka nötter och strö över. Strimla sockerärtor och garnera med. Fantasi räknas!

Gör en sallad med bara gröna färger. Eller röda!

Länge leve salladen..!

Den här avocadosalladen åt vi till en enkel fisksås där jag bara stekt några laxtärningar och pilgrimsmusslor med chili och sedan låtit puttra i grädde en stund.

Inga kommentarer: