VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

torsdag 15 november 2012

Kycklingklubbor

Nu rivs det i mitt kök på jobbet..! Ujuj, vad spännande! Men det är länge kvar till det nya...efter jul...och på måndag ska jag vara på ett annat ställe och laga mat. Blir säkert bra. I morgon blir det ett glas vin efter jobbet med arbetskamrater för att vi varit så duktiga!

Rätt trött i morse, jag vaknade väldigt, väldigt tidigt - typ kvart över tre - och sedan låg jag och planerade dagen med alla omflyttningar och prylar och ja...får väl bli en tidig kväll i kväll med!

Och så det här med middag. (Förr, i mitt gamla liv hade det förmodligen blivit hämtpizza tre av fyra dagar) Men jag vet ju att LCHF-käk oftast är fett snabblagat! Utom idag då kanske, men jag behöver inte titta på medan maten lagas utan kan sysselsätta mig med annat, hehe, kanske planera min kokbokshylla? Eller gästrummet med en walk-in-closet? (Japp, två projekt inom en mycket snar framtid, typ, i helgen.)

För jag hade tagit fram två kycklingklubbor ur frysen, två rejäla, från KRAV-pippin som jag styckade upp för länge sedan, ja, inte så länge sedan, men ändå dags att plocka fram dem. Har mycket i frysen nu, behöver planera middagar från den!

De kryddade jag med ett tricoloresalt från Krusmyntagården och ugnsstekte; klubborna var så pass stora att de tog dryga timmen i 175 grader! Som tillbehör, gräddkokt broccoli...just nu gräddkokar jag allt i kålväg. Strimlad vitkål, blomkålsbuketter, fänkålsstrimmel, broccolibuketter, ja, det mesta faktiskt! Ibland får lite paprika åka med också. Lägger grönsaken i en liten kastrull, häller på grädde till hälften ungefär, saltar och pepprar (ofta chili exploisons), kokar upp, sänker värmen och sedan får det puttra ihop minst tjugo minuter (jag brukar börja med det och fixa resten under tiden) och det kan jag äta till vad som helst! Fisk, kyckling, kött, hur nice som helst. Perfekt om man bara är en eller två som ska äta. Kan nästan äta bara det, prova med vitkål, mums!

Fredag igen i morgon, som sagt, ett glas vin efter jobbet, sedan blir det hyllsystemsplanering - äntligen! Om fyra veckor kommer dottern hem i en dryg vecka och sedan hennes sambo och två vänner till de! Då ska allt vara klart! Hmm...

Ugnsstekta med gräddkokt broccoli, gott och mättande!

Riktigt stora var de - drygt 300 gram styck!

Inga kommentarer: