VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 4 november 2012

Kött och potatis, typ...

Ojoj, helgerna springer iväg! Jag började fredagseftermiddagen med en gympa på Friskis - har varit lite si och så med motionen ett tag...sedan åt jag och maken kalvfile minsann! Hade gått och fnulat på vad jag skulle ha till hela dagen och det blev råstekt rättika, gräddkokt fänkål och en dillsås. Ja, en sallad också!

Här såg jag först stekt rättika, jag gjorde den i tärningar, stekte i smör till de mjuknat och avslutade med lite av mitt "ströbröd". Maken tyckte det var mycket likt potatis!

Gräddkokat kål av olika slag har jag gjort i flera veckor nu - blir alltid gott! Denna gång tog jag fänkål, en grönsak man lätt glömmer bort, men den är fantastiskt god med sin milda lakritssmak. Jag hackade fänkålen som lök, i med den i en liten kastrull, i med grädde, salt och peppar och koka upp. Sedan puttra, puttra till grädden kokat ihop. Fänkål används ofta till fiskrätter men prova gärna även till kött, passar bra!

Blev inspirerad av en enkel dillsås här men jag gjorde en varm variant. Till två personer tog jag 1 burk crème fraîche och 1 dl vatten och lite kalvfond som fick koka en stund, sedan hade jag i hackad dill innan servering. Så enkelt!

Sist stekte jag kalvfilen - rosa, rosa - och vi kunde äta en gourmetmiddag. Mums!

Ja, som sagt, endera dagen ska jag träna på fotografier...men gott var det!

Ja, lördagen ser ni här nedanför.

Idag söndag vaknade jag tidigt, klev upp, drog på mig lite oömma kläder och - halleluja! - målade äntligen klart de två stolarna vi ska ha i köket. Sista varvet, stolarna har väntat i ett par månader...jobbar på att få bort grejer som ger mig negativ energi. Nu är köksstolarna vi inte ska ha kvar utlagda på Blocket. Åtta stycken...

En gympa på Friskis blev det idag med!

Vi åt indiskt till middag, lagade ur (kolhydrattidningen) Allt om Mat igen, denna gång recept från David Batra som gjort en indisk kokbok. Och det var riktigt gott! Mer senare.

Nu blir det kaffe och toscakaka!

3 kommentarer:

Mitt liv som fru L sa...

Mmm låter super smarrigt alltihopa!
Vad duktig du är som målat, alltid skönt att bli av med måsten!

Hoppas du får en fin start på veckan!
Kram C

monkan sa...

Tack! Har en massa ogjorda saker som ligger och ger mig en massa onödig negativ energi...just nu försöker jag beta av en efter en...
Tack detsamma Kram/M

Mitt liv som fru L sa...

Känner igen det där...jag har massor med saker som jag skulle behöva beta av...Tex göra rent kyl och spis...det var VÄLDIGT länge sedan...
Men, men det får blir när det blir helt enkelt! :)

Kram C