VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 27 november 2012

Kaneltryfflar



Ute öser regnet ner från alla håll, så mycket att jag till slut struntade i paraplyet för det hjälpte inte...usch!

Trots regnet så påstås det att julen snart är här? Mindre än en månad kvar. (Jag gillar inte jul, ju närmare julen desto stingsligare blir jag. Så upphaussat. I alla år har jag försökt få till en julklappsfri jul men ingen annan vill. Jag vill äta gott och umgås. Punkt. Julmysa. Förut när jag jobbade i affär så var december värsta månaden att jobba - vi slet som djur och på julafton var man som en död sill, haha, nästan inlagd! Och inte säkert man var ledig i mellandagarna - herregud folk ska ju handla mat! Varje dag. Kanske är det en anledning till mitt villintejul. Dessutom är jag skitdålig på att köpa julklappar, har verkligen ingen talang för det. Huh!)

Jaja. Knäck kan jag glömma i år. Knäck - alldeles särskilt den min mamma kokar - är nästan godare än Polly... Men en liten tryffel kan kanske fungera, med lite söta nötter? Jag provade kandera hasselnötter i smör och kokossocker, inte LCHF jag vet, men det blir väldigt lite på en nöt och avgörandet ligger hos en själv. Förmodar att det går använda honung också eller något annat sötningsmedel men det har jag inte provat med. Det går också bra låta bli använda sött. :) Mina andra sötningsmedel står oanvända eftersom min mun blir konstig när jag äter bakverk som innehåller det.

Kaneltryfflar med kanderade hasselnötter, 25 st

100 gram mörk choklad
3/4 dl vispgrädde
30 gram rumsvarmt smör
1 tsk kanel

25 hasselnötter
1 msk kokossocker/honung eller valfri sötning
1 msk smör

Koka upp vispgrädden i en liten kastrull. Lägg ner chokladbitar allt eftersom och rör så de smälter ner. Rör sist ner smöret. Smaksätt med kanel.

Häll upp smeten i tryffelformar, något större än knäckformar.

Värm försiktigt kokossockret och smöret i en liten stekpanna. När det smält ihop, blanda i hasselnötterna och rör om.
Ta av från värmen och fortsätt röra till dess sockersmöret börjar stelna runt nötterna.
Lägg en kanderad nöt i varje tryffel.
Ställ svalt att stelna.


Som genom en slump så kom jag på att Robbie Williams konsert på Ullevi i Göteborg är på mitt och makens träffdatum - 20 juli! Till sommaren är det dessutom 30 år sedan vi möttes första gången och ett år senare förlovade vi oss. Så...vi får fira med Robbie tänkte jag, hehe, trots det hemska biljettpriset!

5 kommentarer:

Unknown sa...

Det är klart ni ska köpa biljetter, med tanke vilken stor ni har då! :)
Vilket mumsigt godis! Jag måste också göra nåt slags "godkänt" godis till jul...
Ha en toppen onsdag!
Kram
//Lana

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Vad har du i kanelen, ser det inte i receptet? Jag älskar kanel!!!

monkan sa...

I chokladsmeten...hehe, jag fixar det sen. Tack! :)

monkan sa...

Tänkte det skulle vara gott till glögg men jag har inte druckit det än. Så tur de var goda till kaffet då...
Kram /M

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Perfekt, tack! :-)