VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

måndag 12 november 2012

Cajsa Warg-middag på Lilltäppan

Vi var lite trötta på söndagen, efter allt pyssel med ungdomspartyt, hehe, och kanske vår lilla barrunda på lördagskvällen? Den var relativt händelserik, mycket folk på stan och mycket att titta på!

Dock var det ju fars dag och maken blev uppvaktad av barnen som sig bör; snygga blommor från dottern i Skelleftehamn och vin och lotter från sönerna. Tyvärr ingen vinst på lotterna. :( men vinet var ett chablis som jag hoppas få dela med honom om jag lagar en god skaldjursmiddag!

Middagen blev en typisk restmiddag - jag är ganska bra på sådana - med kyckling och fläskfilé från buffén som fick bli grund till en gryta. Skar allt i bitar, fräste i smör och där hade jag i en skvätt vin, lite krossade tomater, marinad från fläskfilén och vispgrädde. Men gu va gott, hehe!

Hade rättika i kylen, skalade den, skar i "klyftor" och förkokade de i en kvart. Hällde av vattnet och kryddade med potatiskryddor från Krusmyntagården och hade rapsolja på. In i ugnen på hög grillvärme så de fick färg och såg ut som potatisklyftor, typ...hmm, smakar inte riktigt som potatis...förstås...men med sås från grytan så åt jag två portioner!
Ser ju ganska likt ut...men jag har lite svårt få till en knaprig yta! När jag stekte i tärningar i stekpannan hade jag på mitt "ströbröd" kanske vore det en ide?

Annars är det mycket nu, fast roliga saker. Mitt kök på förskolan - alltså mitt jobb - ska byggas om! I nuläget så är det ett gammalt "mottagningskök" där jag lagar mat till femtiofem barn från grunden, undrar själv ibland hur det går till! Nu ska allt rivas ut, allt, och ersättas med nytt golv, nytt tak, nya maskiner och nya rostfria bänkar och hyllor. Det kommer bli ett storkök. Min arbetsmiljö kommer gå från två till tio på en skala av ett till tio, där tio är bäst!

Och jag kommer att laga mat till ytterligare en förskola och får äntligen min heltid. Allt detta efter jul. Men nu ska allt ner, bort och röjas. Puh! Blir lite extratimmar de närmsta tre dagarna. Men vad jag längtar till efter jul när allt förhoppningsvis ska vara klart. :)

Jag kommer inte vara arbetslös under byggtiden, då ska jag vara på den förskola som jag sedan ska leverera lunch till. "Min" förskola får catering, stackarna!


Inga kommentarer: