VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 11 november 2012

20-årsbuffe


Så har jag serverat ytterligare en buffé - och detta var kanske en av de bättre. Höll nere antalet rätter en aning och förenklade några serveringssätt. :) Detta gjorde att när det var en timme kvar till att tjugoåringens gäster skulle komma var jag helt klar med allt. Allt. Det finns gånger - de flesta - när jag är ganska stressad mot slutet, hehe, och glömmer nästan alltid något jag tänkt...är lite av en tidsoptimst, ska erkännas! Nu hann till och med maken och jag skriva namnlappar och fästa de vid glasen.

Sonen välkomnade de unga gästerna med bubbel och hans mamma - jag - hade gjort tre röror gästerna själva fick bre på crostini, kex eller finn crips. Skagenröra - som den här fast utan ägg, rensteksröra och aubergineröra.

Idag blir mina recept utan mått för en gångs skull; som den Cajsa Warg jag är!

Rensteksröra

Rökt rensktek
Wasabi eller pepparrot
Färskost

Finhacka rensteken väldigt smått. Smaksätt med pepparrot eller wasabi och bind samman allt med färskost, typ Philadelphia. (Fast jag använder ICAs egna för det är den enda utan tillsatser!)
Detta är en klassiker med pepparrot, jag använde wasabi för lite extra sting och ungdomarna tyckte verkligen om det!

Monkans aubergineröra (som jag gör lite olika varje gång...)

Aubergine
Vitlök
Lime
Salt, cayennepeppar
Ev majonnäs

Skala auberginen lite slarvigt och skär den i bitar. Skala vitlöken. Lägg alltsammans i en ugnsform och häll på rejält med oliv- eller rapsolja. Grilla på hög ugnsvärme till auberginen mjuknat och fått färg.
Låt svalna något och mixa sedan allt med stavmixer. Smaksätt med pressad lime, salt, cayennepeppar och kanske lite majonnäs.
Otroligt gott till fröknäcke.

Maten hade jag dukat upp på köksön, allt på gamla uppläggningsfat. Dagen till ära hade jag bakat mitt grekiska festbröd - som på den gamla goda tiden! Snyft. Till det hade jag gjort fetaoströra, behöll kärnorna i chilin, tjoho vad starkt (och gott!) det blev...

Just in the old days...mmm...but not for me!

Märker ni att buffén går med grekiska förtecken..?

Gjorde också en potatissallad, en tomatsallad och en grön sallad. En kycklingrätt och en fläskfilé-rätt, fläskfilen marinerade jag som nötköttet från examensbuffen i somras.

Örtkyckling på buffé

Kycklingfilé
Grekiska örtkryddor eller valfria
Citronzest

Krydda kycklingfileerna med örtkryddorna (ibland är det salt i en färdig kryddblandning, kontrollera det annars kan det behövas salt också) och stek de i ugnen till de har en innertemperatur på 70 grader. Låt svalna.
Vid servering, lägg upp på fat och zesta citronskal över.
Så enkelt och så gott.

Kycklingfilén uppskuren och klar, garnerat med citron och basilika. Grekland.

Fläskfilé som marinerats i världens godaste marinad!


Tomat- och mozzarellasallad

Små cocktailtomater
Cocktailmozzarella
Kalamataoliver
Färsk basilika
God balsamvinäger
God olivolja
Flingsalt och nyvald svartpeppar

Låt ost och oliver rinna av. Blanda med tomaterna.
Hacka färsk basilika och blanda ner.
Ringla vinäger och olja över och rör samman. Strö flingsalt och nyvald peppar över.

Det här är en riktig hit!

Mamma och pappa (vi) lämnade festen när det var dags för ungdomarna att äta och vi åkte in till stan och hängde på på lite barer. :) När vi kom hem så var det mesta bortplockat, vi behövde bara röja lite, hehe, innan vi stöp i säng!

Idag är det fars dag, snart kommer stora sonen hit för middag, det blir örtkyckling i gräddig sås och något med rättika. Och precis just nu får maken blommor levererat. Måste vara söta dottern!

2 kommentarer:

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Vad mycket gott!

monkan sa...

Tack! Det blev bra smaker som passade bra ihop! Sonen var nöjd, alla tyckte det var toppen! Kändes bra för lilla jag.
/M