VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

måndag 1 oktober 2012

Rostbiffsmiddagen

Igår - söndag - var jag inte utanför dörren...det var inte dåligt väder, nehej, solen sken varm in genom fönstrena, men jag har pysslat på med lite andra grejer.

Tittat på när maken skruvat IKEA-skåp, var hantlangare typ...och kom med söta kommentarer att han är duktig och sådant. Uppmuntrande.

Sedan sa jag hur jag ville ha tavellisterna och han satte upp de. Behövde bara hålla lite i vattenpasset. Betungande.

Och slutligen sågade han till en plyfaskiva åt mig. Den klädde jag med en Afrika-målning som någon Kap verde-bo lurade på mig för drygt fem år sedan vid ett besök där. Den passar i min hörna.

Jag flyttade runt alla mina uppläggningsfat och skålar till nya dörrlösa skåpen, ja, så småningom ska det bli dörrar, vi ska tänka på vår ide först...

Var tvungen ställa i ordning på tavellisten, blev väldigt snyggt!

Ska sy mera kuddar till soffan och samla på lite mer tavlor. Nu ställde jag upp mina modeböcker!

Och sedan lagade jag middag. Dags att använda rostbiffen jag gjorde i torsdags. Till det gjorde jag en grönsakspytt med kålrabbi som bas och därefter grönsaksrester ur kylen; paprika, purjolök, zucchini och en bit broccolistjälk!

Jag räknar aldrig kolhydrater, fett och protein när jag lagar mat, nu vet jag ungefär hur jag ska äta för att bli mätt. Måste alltid ha en ganska stor fettkälla och när den - som igår - ligger i en sås som inte enbart består av grädde, crème fraîche eller smör så behöver jag mer fett. Så därför fick det bli en liten söndagsförrätt med avokado - en liten - och en efterrätt med choklad och grädde! För varken förrätt eller efterrätt behöver vara så stora, bara fett goda!

Rostbiffen hittar ni här, såsen gjorde jag på silad marinad och crème fraîche, jag har ungefär hälften av var. Bara koka upp och smaka av, hur enkelt som helst. Serverade även en liten tomatsallad till.
Så här rött har jag gärna mitt kött!

Skagenröra med avokado, min middagstallrik och en liten och stor efterrätt...den lilla till mig...

Inga kommentarer: