VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

onsdag 17 oktober 2012

Örtfylld fläskfilé

På åttiotalet så brukade jag göra en fläskfilé-rätt som jag tror hette "örtfylld fläskfilé". Den har jag plockat fram från ett skrymsle i min hjärna, men gjort en ny fyllning och jag provade göra den i söndags. Det blev stående ovationer från männen i mitt liv, make och son. Riktigt jäkla god blev den, jag fick fyllningen perfekt i smak. Fett gott!

Återigen så är det här ett recept som går utmärkt att förbereda!

Örtfylld fläskfilé, 3 pers

3 bitar putsad fläskfilé à 125 gram
Salt och peppar

Salta och peppra runt filéerna och bryn de i smör/kokosolja i en stekpanna. Låt de eftersteka på svag värme och med ett lock på. Om du använder termometer, jag gör det, ta de från värmen när den visar ca 65 grader. De eftersteker lite och dessutom ska de in i ugnen sedan.

Fyllning:
100 gram rumsvarmt smör
10 kärnfria oliver
10 mandlar
3 inlagda soltorkade tomater
1 vitlöksklyfta
1-2 tsk valfri örtkrydda (jag använde Heureuka, med grekiska kryddor)

Hacka oliver, mandlar, tomater och vitlök. Rör ihop med det rumsvarma smöret och örtkryddan.
(Hit går det utmärkt att förbereda både det stekta köttet och kryddsmöret.)

När köttet svalnat, skär en "ficka" upptill, men skär inte ända ner till botten. Ställ de i en smord form. Fyll de med kryddsmöret, förmodligen går inte allt i, lägg då det överblivna smöret i formen. Det smälter fint och det blir gott att ösa köttet med det.

Gratinera på grillvärme, 5-10 minuter, passa lite så inte mandeln bränns.

Servera med blomkålsmos och en god sallad.

Det blev en perfekt smakblandning till fläskköttet!

Här är de fyllda med smöret och på väg in i ugnens grillvärme och sedan är de klara för att äta!

1 kommentar:

Unknown sa...

Väldigt gott recept! Sparar det också! :)
Ha en toppen torsdag!
Kram kram
//Lana