VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

torsdag 18 oktober 2012

Finmiddag på Lill-Lördag

Maken har haft det stressigt på sitt jobb och behövde pysslas om en kväll! Och jag, jag pysslar med mat!

Först fick han (och jag...) snittar på LCHF-bröd med smetana och toppade med Kalixlöjrom. Det kallar jag snittar - hur gott som helst - jag kunde nog äta bara det! Köpte en pytteliten flaska cava, det var ju vardag...serverade den ur vackra glas.

Fortsatte lyxen med oxfilé, jajamensan, till den gjorde jag gräddkokt broccoli - så enkelt och så gott! Ett rödvinssmör till och ett glas spanskt rött. Maken fick välja, han är fortfarande riojafrälst...jag är mer för nya världens viner men även en och annan fransk har börjat hitta hit. Och för det mesta är det ju jag som bestämmer, haha.

Avslutade med min goda chokladmousse. Och under hela middagen fick han prata av sig lite stress. Sedan sov jag gott hela natten.

När jag gör snittar av LCHF-brödet så skär jag först ut formen jag vill ha, runda, fyrkantiga eller trekanter till exempel. Sedan smörsteker jag de på båda sidor och låter de rinna av på hushållspapper. Då blir de förvillande lika "vanliga" snittar.

Den här veckan har jag ätit gräddkokt broccoli och gräddkokt vitkål om vartannat. Jag kokar/puttrar broccolibuketter eller strimlad vitkål med grädde, salt, peppar och chili explosions till det blivit mjukt och grädden gosat in sig. Herregud så gott. Vill man kan man ha i en god riven ost på slutet också. Ojoj, gott det med! Passar till vad du vill.

Chokladmousse 4-6 små

50 gram mörk choklad, 70 procent eller mer
1,5 dl vispgrädde
1 äggula

Vispa grädden, ej för hårt, i en skål.
Smält chokladen i en skål över vattenbad (eller i mikro). Låt chokladen svalna lite och rör ned äggulan.
Blanda chokladen med vispgrädden, rör ihop försiktigt.
Spritsa ut i små fina koppar eller glas.
Ställ de i kyl fram till servering. Man kan så klart garnera med ett bär eller två!

Det blir små chokladmousser, jag anser att det räcker med en liten efterrätt! Äter man LCHF behöver varken förrätt eller efterrätt vara särskilt stora, man blir mätt och belåten ändå.
Snittar med Kalixrom slår det mesta.

Klassiska chokladmousse. Jag gillar vackra små glas!

Och nej, det blev inga bra bilder på varmrätten...använd fantasin!

2 kommentarer:

Mitt liv som fru L sa...

Vad härligt med lite vardagslyx eller ska jag säga mycket vardagslyx ;) Jisses vilken middag, låter hur gott som helst! Minus vinet då, hehe ;)

Kram C

monkan sa...

Det går bra utan vin oxå! Men jag gillar verkligen vin till maten...
:)
Kram /M