VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 7 oktober 2012

Cupcakes!

Nu har jag provat kokossocker. Med viss tveksamhet ska jag erkänna för någonstans i min lilla hjärna så undrar jag om jag ska göra det? Googlat och det är inte helt LCHF-renlärigt, å andra sidan lever vi i ett fritt land. Men jag är/var en sockeralkis! Tveksamhet råder alltså för frun på Lilltäppan men tydligen inte tillräckligt eftersom jag provar det! Använder inga mängder, nejnej, utan vill ha ett alternativ till honung som jag använder ibland eftersom jag inte tål stevia och sukrin. Och det är gluten och spannmål som ger mig konstiga bieffekter i min kropp, en aning socker brukar kunna passera utan att jag märker det. Än så länge.

Gav mig därför på cupcakes...som jag aldrig åt i mitt förra liv...alldeles för stora, hehe, mina cravings låg inte på fikabröd utan godis och chokladkakor och Polly, hehe. Inspirationen till cupcakesen (!?) hittade jag i Mariannes LCHF-kakbok men jag gjorde om det. Tre styckna blev min lilla cupcakes-sats. Men jäkligt stora...och formarna är så snygga! Leopard och zebra, hehe!

Och så gick de - till min stora förvåning - äta! Riktigt goda, men alldeles för stora och mäktiga.(Blev inte middag förrän vid åtta på kvällen, jag var mätt i fyra timmar på cupcaken...) Själva muffinssmeten blev perfekt i konsistensen, mjuk och fluffig. Måste prova göra någon variant på sockerkaka av den vid tillfälle.

Nu har jag gjort två olika godis/kakor på tre dagar, hmm. Skyller det på kanelbullens dag.


Monkans chokladcupcakes 3 st

50 gram smör
2 ägg
1 msk kokossocker
1/2 dl vispgrädde
1 dl mandelmjöl
1 msk kakao
1 tsk vaniljpulver
1 tsk bakpulver
ca 30 gram mörk choklad, över 70 %

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret och låt det svalna.
Vispa äggen pösigt med kokossockret. Vispa ner grädden och det smälta smöret.
Hacka chokladen grovt och blanda det med de andra torra ingredienserna.
Rör ned den torra blandningen i äggvispet.
Fyll stora muffinsformar till 3/4 och grädda i ca 15 minuter i mitten av ugnen.

Låt muffisarna svalna helt innan du gör toppingen/glasyren.

Topping

50 gram rumsvarmt smör
50 gram färskost (typ Philadelphia, men just den innehåller stabiliseringsmedel, ICAs cream cheese är bättre)
2 tsk kokossocker
1 tsk kakao
1 krm vaniljpulver

Spritsa toppingen på muffisarna.

Strössel

Hackade nötter och hackad mörk choklad, totalt ca 3 msk. Jag använde hasselnötter, pistagenötter (gillar att det är lite färg på de!) och 85-procentig mörk choklad.


Annars är det här virriga familjen. Igår lördag skulle vi ju promenerat i Hammarby sjöstad; i hallen kollade vi klockan och upptäckte att vi hade aningen tidsbrist för maken skulle på (tidig) hockey (med lunch och öl) så det blev en promenad i vårt närområdet istället! Gick bra, det var härligt väder.

Och nu ska jag strax ut och promenera med kompis C och hennes lilla pudel. Och tänk, solen skiner nu efter en grå morgon. Och jag känner mig piggare för var dag!

4 kommentarer:

Mitt liv som fru L sa...

Ååå vad fina! Det ser jättegoda ut! Jag använder små mängder av honung, det funkar för mig och känns mer naturligt än stevia och sukrin. Kokossocker har jag läst och sett att en del använder, spännande!

Hoppas du får en fin söndag i solen!
Kram C

Unknown sa...

Oh, vilka läckra! Kul att du vågade dig på kokossocker! :) För mig är kokossocker bättre än honung... jag triggar igång mitt sötsug på honung alltså...
Läckra formar! :)
Ha en toppen söndag!
kram
//Lana

Sonja Kidron sa...

Vilka fina cupcakes! :)
Söta och fina och ser jättegoda ut!

Ha en riktigt härlig söndagskväll!
kram Sonja

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Så fina cup cakes du gjort! Jag köpte själv kokossocker idag, men inte hunnit baka något ännu. Ska bli spännande!

http://bakasockerfritt.blogg.se/