VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 30 oktober 2012

Chokladpaj

Nu har jag bakat kaka igen, hehe. Har experimenterat ett par gånger med en efterrättspaj och nu tror jag att jag blev nöjd!
Pajdegen är förvånansvärt lättarbetad. I fyllningen har jag använt lite kokossocker, i första försöket tog jag bara 1 tsk och då smakade det inget...i det här försöket slog jag till med en hel msk och det blev riktigt bra! Jag kan klara en aning sött utan att få sug men ge mig en gnutta havregryn och jag blir galen!

Chokladpajer, 6 stycken

1 1/2 dl mandelmjöl
1/2 dl sesamfrön
30 gram smör
1 äggula
1 msk kakao
1/2 msk fiberhusk

Lägg allt utom fiberhusken i en matberedare med kniven monterad. Kör så allt precis blandar sig, tillsätt fiberhusken och kör tills allt är väl blandat och det blir en mördeg.
Dela degen i sex delar och tryck ut den i sex (masarin)folieformar.
Ställ de kallt en timme.
Sätt ugnen på 175 grader och förgrädda 8-10 minuter.

Förbered under tiden fyllningen:

2 äggulor
1/2 dl smetana
1 dl vispgrädde
1 krm vaniljpulver
1/2 msk kakao
1 msk kokossocker vilket är valfritt, annat sötningsmedel går också bra om man vill söta
Ca 40 gram mörk, minst 70 procentig choklad

Hacka chokladen grovt.
Rör ihop äggulor, smetana, grädde, vanilj, kakao och sötning.

Ta ut pajformarna och sänk värmen i ugnen till 125 grader.

Fördela äggblandningen i de förgräddade formarna och fördela sedan chokladhacket över.
Grädda i 30 minuter.

Den här pajen är god ljummen, så ljumma den gärna i mikron innan servering.

Var hemma själv i söndagskväll när det ringde på dörren. Häxor förstås, två stycken: "bus eller godis?"...hmm, frukt? Nej. Ja, just, chokladpaj! Så de fick två nybakade, hehe. Vill inte ha löv i brevlådan igen...

4 kommentarer:

Unknown sa...

Gott, gott, gott! :)
Jag reagerar inte heller på kokossocker i kombination med mandelmjöl och kokosnötmjöl! :)
Ha en fin kväll!
Kram rkam
//Lana

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Det ser supersmarrigt ut! Choklad är en storfavorit!

http://bakasockerfritt.blogg.se/

monkan sa...

Jag vet ju att jag inte kan frossa i sött men det känns som ett bra alternativ till honung! Ibland behöver man bryta smak med lite sött och honung kan vara lite besk tycker jag.
Ha en bra dag! Kram/M

monkan sa...

Ja de blev riktigt bra - till sist! :)
Kram/M