VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

måndag 10 september 2012

Söndagsfisken - nyttig!

Efter mitt hårda träningspass på söndagseftermiddagen behövde middagen vara nyttig!

(Jag var helt slut efteråt kan jag lova...ett tag var jag osäker på om jag skulle hitta ut till omklädningsrummet efteråt...och jag var absolut högröd i fejjan - brukar bli lite röd - och svetten forsade och glasögonen åkte ner hela tiden på slutet. Men sen fick jag en energikick!)

Fisk är ju nyttigt. Och lite nötter kanske. Och avokado, det är jättenyttigt. Och räkor. Därför blev det en dubbelkombination; frasgratinerad fisk och avokado- och räksallad. Gott!

Frasgratinerad spättafile ' 4 pers

6 hg spättafile'

2 dl LCHF-"ströbröd"
2 dl riven prästost
75 gram smält smör
1/2 dl hackad dill
2 pressade vitlöksklyftor

1 dl vitt vin
2 dl vispgrädde
1 tsk salt
1 krm cayennepeppar

Blanda "ströbröd", ost, smör, dill och vitlöksklyftor.

Lägg fisken i en smord ugnsform. Om den är liten och tunn, vik den dubbel. Salta och peppra över.
Blanda vin, grädde och kryddor och slå över fisken.

Klicka/bred "ströbröds"-blandningen över.

Gratinera i ugnen, 200 grader, 10-15 minuter (lite beroende på fiskens tjocklek!). Sista minutrarna körde jag grillvärme för att få ordentligt med färg och krisp på "ströbrödet".

Avokado- och räksallad 4 pers

Räkor i lag, 170 gr netto, väl avrunna
3 mogna avocados
1 påse blandad sallad
2 tomater
1 paprika
1/2 gurka
1 lime
Flingsalt
Svartpeppar ur kvarn
Olivolja med citron

Lägg salladen på ett fint uppläggningsfat.
Klyfta tomaterna och lägg de ovanpå. Strimla paprikan och tillsätt de till salladsfatet.
Skör gurkan i bitar. Lägg på fatet.
Skala avocadon och dela den i klyftor. Pressa lite lime över. Lägg avokadon snyggt högst upp på salladsfatet.
Salta och peppra.
Räkorna sist, på toppen. Ringla rikligt av citronolivoljan över.

5 kommentarer:

Mitt liv som fru L sa...

Låter som att din kropp tar åt sig bra av träningen, med tanke på rödheten i ansiktet och svetten! Blir man inte svettig då har man inte tränat tillräckligt hårt har jag hört...

Maten ser så god ut! Jag har också ätit en del räkor i helgen!

Kram C

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Vad mumsigt det ser ut! Fisk är så gott och kan ätas ofta. :-)

Unknown sa...

Den här fisken är ju urgod! Jag måste bara "sno" receptet! Fast min fisk ska jag försöka förvandla till mejerifri! Jag tror den här fisken blir en av mina maträtter till v.38! :) Bokmärker det!
ha det fint!
kram kram

monkan sa...

Tack alla! Fisken var väldigt god! Spännande om du gör den mejerifri, Lana!
/M

Sonja Kidron sa...

Mmm, vilket enkelt, fräscht och mumsigt recept! :)
Spättafilé är ju dessutom såå gott! :)