VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

måndag 24 september 2012

Meze

Vi hade gäster i lördags. Idag när detta publiceras sitter de på ett flygplan till Lefkas. Inte ett dugg avis, nejdå! Eftersom jag visste att de skulle åka dit så blev det en aning grekiskt inslag under kvällen. Jag har varit på den ön två gånger så de fick en del tips på sevärdheter och utflyktsmål. Dessutom körde vi Lefkasbilder i den digitala fotoramen hela kvällen.

När de kom bjöd jag på meze och ouzo. Ouzo är grekernas anisdoftande brännvin, jag är väldigt förtjust i det! På en grekisk ouzeria bjuds ofta på olika mezes till spriten. Det kan var allt från oliver, ostbitar och skinkbitar på tandpetare till mer avancerat plock. Men det är väldigt gott med salta tillbehör!

Hoppande djävlar deluxe 12 st

6 pilgrimsmusslor
6 skivor ekologisk bacon
12 tandpetare

Tina pilgrimsmusslorna om de varit frysta, tina helst långsamt i kylskåp. Halvera musslorna så det blir 12 stycken.
Dela baconskivorna rakt över så det blir 12 kortare skivor.
Linda in varje mussla i en baconskiva, fäst med tandpetare.
Hit går bra förbereda.
En stund innan servering, stek de så baconet blir knaprigt. Låt de rinna av på hushållspapper.

Här finns hoppande djävlar-originalet. Men deluxe varianten gick minsann inte av för hackor!

Jamies mandlar

50 gr hel mandel, skållad
Ekologisk, kallpressad rapsolja
Chili flakes
Flingsalt

Hetta upp rapsoljan och rosta mandlarna. De ska få färg, men passa noga, rör hela tiden.
Om du haft mycket olja, låt den rinna av lite.
Blanda de varma mandlarna med gott flingsalt och chili flakes. Det ska var lite drag i de!
Servera de medan de ännu är varma.
Mezefatet med kalamataoliver, heta mandlar och hoppande djävlar. Under mina resor till grekiska ö-världen har jag samlat på mig ouzo-glas med text på. Bett att få köpa men oftast fått!
Fick grekiska ekologiska kryddor av gästerna och bakom burken skymtar zebraservetter! Efterrätten var björnbärsmousse garnerat med hackade hassel- och pistaschenötter och lite mörk choklad.

Hur serverar man bäst ouzo, då? Jag dricker den ren med mycket is!

1 kommentar:

Unknown sa...

Otroligt god mat bjöd du dina gäster på!
Jag är inte heller avis på dem, nej, nej... ;)
Ha en toppen dag!
Kram kram
//Lana