VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

onsdag 26 september 2012

Lax med dillmajonnäs och glutenets förbannelse

Kycklingen jag gjorde i lördags, den majonnäsmarinerade, fick mig att komma ihåg en laxrätt jag gjorde ganska ofta på nittiotalet! På den tiden använde jag nog lättmajonnäs på tub...(på riktigt, jag gillade verkligen Findus lättmajonnäs förut...Sant.) Den här laxrätten är i alla fall superenkel att göra och supergod!


Lax med dillmajonnäs, 4 pers

500 gram benfri laxfilé
1 dl majonnäs
1 dl hackad dill
Salt, peppar

Lägg laxen i en smord ugnsform (eller på bakplåtspapper i formen). Salta och peppra.
Bred majonnäsen över laxen. Fördela dillen över majonnäsen.

Sätt in i ugnen, 175-200 grader ca 15-20 minuter. Kontrollera att den är klar, jag vill att lax bara precis ska "stanna" i köttet, vara nästan rå i mitten.

Jag bakade halva tomater samtidigt med laxen, på samma fat, och hade prästost på. Serverade allt med - håll i er nu - blomkålsmos...Hmm. Vad gjorde jag utan blomkål!!!

Glutenets förbannelse

Nu till något konstigt - kanske. Sedan december förra året har jag nu hållit mig ifrån gluten och spannmål och socker förstås, lite trevande i början men efter någon månad fullt ut. Ja, ett och annat snedsteg som obönhörligt resulterat i ett godisfrosseri. Typ. Och vet ni, jag tror att jag helt enkelt inte längre "tål" spannmål...häromdagen var jag på ännu en eftermiddagskurs för förskolekockar, denna gång pratade och lagade vi mellanmål. Blev gröt, bröd och smoothie, bland annat. Och jag måste ju smaka, väl medveten om godisrisken, men tänkte att om jag vet om det, så...

Åt inte mycket, men den kalla äpplegröten var fantastiskt god och jag var tvungen prova lite råggröt - pyttelite, och även morotsmuffinsen.

Klarade godissuget, jodå, det kom, det välkända suget efter sött men det var middagsdags så det gick bra! Vad värre var, att jag inte kunde somna! Flera timmar efter så blir min kropp så knepig, som om något kryper under huden! Totalt omöjligt att somna och vid två (på natten...) fullständigt vrålhungrig och en mage som kurrar högre än vad katten spinner. Tvungen gå upp och äta ägg och crème fraîche...kunde ändå inte somna...

Jag fattar inte, eller det gör jag kanske, är jag verkligen så känslig för gluten/spannmål nu? Förut var det förmodligen ett konstant tillstånd i min kropp, hemska tanke, då kröp det som f-n i mina ben när jag skulle sova, hade väldigt dålig sömn i många år...nu är det slut med gluten och spannmål för min del, bara inse!

4 kommentarer:

Sonja Kidron sa...

Oh, fina fisken vilken god och enkel laxrätt! :)
Mycket majonnäs i recepten överallt nu, men det är ju så gott! :)

Angående glutenets varande eller icke varande. Jag tror absolut att det kan ha en inverkan på dig. Har hört många som berättat om liknande upplevelser, just efter att längre tid varit utan gluten och sedan introducerat det igen, om än i väldigt små doser.
När vår kropp till slut vant sig av vid det och hunnit komma ifatt och läka, är det störe risk att vi reagerar betydligt mer på det vi inte tål... och som du själv skriver, "förut var det ett vaneläge" och någonting du knappt ens reflekterade så mycket över, det var ju ditt "normalläge".. När du sedan har varit utan besvären en längre tid och fått känna på "livet från den ljusa sidan" är ditt gamla vaneläge plötsligt RIKTIGT obehagligt.

Vad härligt ändå att du börjat hitta fram till vad som får dig att må bra, på riktigt! :)

Ha en riktigt härlig onsdagskväll!
Kram
Sonja

monkan sa...

Ja, jag är glad att jag hittat den här kosten! Får ibland frågan "Å, hur länge ska du hålla på med den här dieten?" Svarar att det inte är em diet...och att jag ska äta riktig mat så länge jag mår bra...

Undrar ibland hur många det finns där ute som skulle kunna få nya liv...
:) /M

Unknown sa...

Jag håller med Sonja! Och jag är också glad att jag hittat den kosten och min mage fungerar perfekt nu! :)
Lax och majonnäs är jättegott! Jag har också lagat något liknande! :)
I Ryssland brukar man använda majonnäs nästan till allt... :)
Ha en fin kväll!
Kram kram
//Lana

Mitt liv som fru L sa...

Jag mår betydligt bättre av att inte äta något med mjöl i, jag känner mig mindre "dimmig" och "slö" i huvudet.Och sömnen störs verkligen av om vi äter socker eller mjöl.

Min mamma som kört LCHF i precis ett år nu, kan bli dålig i magen eller sova dåligt om hon faller ur. Hon får också ofta samma fråga som du får...När hon ska sluta med den där dieten...Mamma ser det som hennes nya livstil där hon ibland medvetet faller ur och äter "vanligt" igen. Vilket funkar toppen för henne!

Den laxen måste jag också prova, har sett något liknande hos Lana! Fasen, jag skulle kunna få ihop en hel receptbok med alla recept jag vill prova från alla bloggar jag följer! Ska sätta mig ner någon dag och göra ordentlig matlista tror jag!

Kram C