VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 23 september 2012

Enkel chokladmusse

Det här är en chokladmusse/kräm som är enkel och god. När jag jobbade som kallis gjorde vi ofta stora mängder i förväg, lätt och enkelt att vispa upp! Och variationsrik.

Chokladmousse/kräm 2-4 pers

50 gram mörk choklad, gärna över 80 procent
2-3 dl vispgrädde

Bryt chokladen i mindre bitar och lägg i en kastrull. Häll över grädden. Värm sakta så chokladen smälter men utan att grädden kokar. Mindre mängden grädde ger fastare mousse, större mängden lite fluffigare. Häll smeten i en bunke, täck med plast eller lock och ställ i kylen, minst 4 timmar.
Innan servering, vispa upp mossen med elvisp, spritsa eller klicka i fina glas eller koppar. Servera med vispad grädde, smaksatt med lite vaniljpulver. Garnera med bär eller nötter.

Den går att smaksätta med sprit om man vill, en gnutta whisky eller rom kanske?

Jag gör ganska små efterrätter, helt enkelt för att jag anser att det räcker med lite efter en god middag...och de är rätt så mättande...

Tjusigt, va? Och garnerat med mynta och björnbär. Ruggigt goda, också.

Varning
Jag köpte mig Aftonbladets lagaLCHF-bilaga igår. Där finns en push för Carbzones LowCarb chokladkaka, mjölkchoklad dessutom? Det står att den bara ger 1,8 gr kolhydrater/portionen (hur mycket är en portion chokladkaka?) tack vare att den är sötad med maltitol. En LCHFmarkering på förpackningen också. Men, men, maltitol är inte LCHF! En slagning på Google visar att det är en sockeralkohol med stor inverkan på blodsockret. Så köp inte den. Jag blir lite trött på att det ska säljas mat (eller godis) som LCHF när det inte är det. Om man t ex är sockerberoende är det lätt tro det är ok smälla i sig chokladkakor på löpande band bara för att det är LCHF? Det är det inte...hur gärna man än skulle vilja!

7 kommentarer:

Mitt liv som fru L sa...

Vilken enkel och smarrig dessert! Jag brukar också göra mousse på det sättet! Fina glas, mina svärföräldrar har likadana, jag tycker det är jättecoola :)

Håller med dig om LCHF-tidningarna...low carb märket som säljer pasta och choklad är inte LCHF. Det står mycket i det där tidningarna som inte är bra tycker jag...

Kram C

Unknown sa...

Desserten låter jättegott! :)

Håller också med om alla LCHF-tidningarna... så mycket onödigt och vilseledande reklam... usch...

Ha en fin söndag!
Kram kram
//Lana

monkan sa...

Fru L: Jag är ju nörd på gamla grejer...glasen är sjuttiotal fyndade på Kupan, röda korset. Köper aldrig dyrt och bara sådant jag gillar själv! Har både Kupan och Myrorna hundra m från jobbet, haha, många besök blir det! Och ett och annat fynd! /M

Anonym sa...

Jag håller i fredagsfikat på jobbet nästa fredag, funderar på att smarra till med chokladpudding ;)!!!

monkan sa...

dietandthecity: Hej! Ingen dum ide bjuda på det! /M

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Så gott! Ocn det verkar vara en enkel dessert också!
Tur att det börjats sälja choklad sötad med stevia :)

http://bakasockerfritt.blogg.se/

Sonja Kidron sa...

Mums, mums, mums!!
Jag älskar chokladmousse, det är lyxefterrätt! :)

Ha en härlig måndag och start på veckan!
Kram Sonja