VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

lördag 4 augusti 2012

VB-dressing

Oj. Det blev datorledigt i två dagar…det är mycket som behöver fixas när man varit borta i två veckor. Tvätt t ex. och städning. Sonen har visserligen varit hemma men städning utöver källaren (hmm, verkligen?) tycks inte ingå i hans hyresavtal.

Så därför har vi tvättat, städat och handlat. Och – hurra! – solat!!! Lite bränna har jag fått, behöver ju D-vitaminerna!

I går grillade vi, två rejäla entrecoteskivor och jag undrar varför vi grillar två när vi bara äter upp en? De vägde 250 gram styck…vem sa att LCHF:are vräker i sig kött?

På vårt besök på ”Ostens hus” i Burträsk fick vi en väldigt god sallad till pajen/delikatesstallriken – det var den jag blev så mätt av – och jag gjorde en variant av den som vi åt till entrecoten. Ett vitlökssmör fick smälta ner över de grillade köttbitarna som innan grillningen marinerats hela dagen i min klassiska köttmarinad.

VB-dressing till sallad 2 pers

1½ msk finhackad röd lök
1½ msk balsamvinäger
4 msk kallpressad rapsolja
(knappt 1 tsk honung - valfritt!)
1 dl grovt riven västerbottensost

Flingsalt, nymald svartpeppar

Blanda allt i en skål, smaka av med salt och peppar.

½ påse valfri, färdigsköljd sallad (ca 35 gram)
2 tomater eller 8-10 körsbärstomater
10 cm gurka

Klyfta tomaterna och dela även klyftorna alternativt dela på körsbärstomaterna.
Skär gurkan i kvartar.
Blanda med salladen.

Vid servering, blanda ner vb-dressingen.

Vitlökssmör

100 gram rumstempererat smör
1 msk olivolja
1-2 pressade vitlöksklyftor

Flingsalt
Chili exploisons

Rör ihop allt i en skål. Smaka av med salt och chili.
Forma till en rulle med hjälp av plastfolie. Ställ kallt till servering.

Maken har dukat fint på altanen

En mycket god sallad, väl värd att prova!

Oj vad gott!

Inga kommentarer: