VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 14 augusti 2012

Ugnsgrönsaker

Så var jag tillbaks på jobbet. Blev en rivstart; planeringsdag på förskolan så vi var tre kockar som lagade lunch till alla pedagoger. Eftersom vi alla haft semester och vi därför fick gå och handla i en "vanlig" mataffär så blev det en vegetarisk buffélunch med lasagne, taboulleh, rostad vitkål och blomkål och två såser. Och vanligt bröd...som jag bakat (mitt absoluta favoritintresse i mitt gamla liv!)

Nästan direkt efter jobbet åkte jag till Friskis och körde ett medelpass. Helt slut. Efter middagen bestämde jag mig för att slappa i soffan - för det gör jag nästan aldrig - och vid nio gick jag upp och la mig...

Åt fisk till middag sista dagen på semestern; vi grillade små regnbågsfiléer och till det gjorde jag en guacamole och grönsaker i ugnen. Mycket gott.

Blanda grönsaker du gillar, tänk bara på att allt ska bli klart samtidigt


Hackad guacamole 4 pers

2 mogna avokado
1 lime, zest och lite saft
1 röd chili, finhackad
1 vitlöksklyfta, finhackad
Flingsalt och svartpeppar ur kvarn
Skala avokadon och skär den i mindre bitar. Zesta limeskal över och pressa i lite saft (spar limen som blir kvar, den är god att slänga med i ugnsgrönsakerna). Blanda med chili och vitlök, smaka av med flingsalt och svartpeppar.

Grönsaker i ugnen 4 pers

1 broccolistånd
1 knippe sparris
1 knippe salladslök
300 gram små tomater
1 citron (och 1 lime, från guacamolen)
Flingsalt och svartpeppar ur kvarnen
150 gram getost

Sätt ugnen på mellangrillvärme.
Förväll broccolibuketterna 5 min. Om du vill kan du även förvälla sparrisen någon minut, men de tunna brukar jag ha som de är. Dela på sparrisen och salladslöken. Lägg allt utom citron och getost i en väl smord/oljad ugnsform. Dela citronen i klyftor, pressa ur lite saft över grönsakerna och låt sedan klyftorna ligga med i formen. Använd även limen från guacamolen om du vill. Salta och peppra. Blanda om allt och sätt in i ugnen, 10 minuter.
Ta ut formen, höj grillvärmen något. Smula över getosten och låt formen gå 5 minuter till.

Blir väldigt gott med getost, den är så god varm

Snygg guacamole, god till det mesta...

1 kommentar:

Unknown sa...

Mums vad gott! Kanonbra recept på guacamale! Perfekt för mig som äter mejerifritt!
Ha en toppen dag!
kram kram
//Lana