VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

lördag 11 augusti 2012

Som kotlett ska smaka!

I manuella köttdisken i min närmaste stora affär hittade jag fantastiska fläskkotletter. Med fett och svål och med filén kvar! Tvungen köpa. I samma affär plockade jag även 1 liter kantareller – det är där jag hittar min svamp – och då blev det såklart kantarellsås till grillade fläskkotletter och blomkåls- och broccolimos som middag. Inget val. Och inget jag ångrar. Fantastiskt gott. Och håll i er nu – jag drog fettet från fläskkotletten i såsen på tallriken och åt upp det…

Fläskkotletterna fick vara så naturella som möjligt, jag bara saltade och pepprade innan maken fick lägga de på grillen!

Fett gott!

Kantarellsås 4 pers

1 liter kantareller
1 bananschalottenlök
1 msk kalvfond
1 msk soja
1 msk tomatpuré

3- 4 dl vispgrädde
Salt, nymald vitpeppar
Cayennepeppar

Hacka bananschalottenlöken. Skär kantarellerna i mindre bitar om de är stora.
Fräs kantareller och lök i en stor stekpanna, till all vätska från svampen kokat in.

Tillsätt fond, soja och tomatpuré. Häll på 3 dl vispgrädde och låt allt stå och puttra. Späd ev med mer grädde.

Smaka av med salt, vitpeppar och cayennepeppar när du tycker att såsen känns bra i konsistensen. (Eftersom den inte är redd med vetemjöl eller maizena så vinner den på att långsamt stå och puttra, så grädden ”krämar ihop sig”. Men puttrar den för länge kan den liksom ”skära sig”, så glöm inte bort den på spisen!)



Blomkåls- och broccolimos 4-6 pers

1 blomkålshuvud
1 broccolistånd

2 dl creme fraiche
Salt, peppar och chili exploisons

2 dl riven västerbottensost

Skölj och dela både blomkål och broccoli i bitar, lägg i kastrull och fyll på med vatten så det täcker. Salta. Koka mjuka 10-15 minuter, låt rinna av väl i durkslag. Tillsätt creme fraiche och mixa med mixerstav, smaka av med salt, peppar och chili exploisons. Hit går det bra att förbereda.

Innan servering, värm moset under ständig omrörning i kastrullen, akta så du inte bränner. Tillsätt den rivna osten.

En tomat- och löksallad, serverad ur loppisfynd, passade bra till

När mat blir så här gott – vad jag älskar det!

4 kommentarer:

Unknown sa...

Fantastiskt gott! Mums! :)
Ha en fin lördag!
P.S. Idag blir det ostburgare ocg hamburgare hos oss! Blev inspirerad och sugen på det från ditt förra inlägg! ;):)
Kram
//Lana

monkan sa...

Vad roligt! Själv ska jag bort på middag ikväll, skönt ibland slippa stå vid spisen.../M

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Vilken härlig middag! Jag har faktiskt adrig haft broccoli när jag gör mos, bara blomkål...

http://bakasockerfritt.blogg.se/

monkan sa...

Marja: jag gillar både och såklart, men ibland tycker jag att med lite broccoli i så blir moset lite, lita fastare.../M