VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

torsdag 2 augusti 2012

Semestersammanfattning!

Två veckor i kappsäck är över. Eftersom det av olika anledningar inte blev Grekland denna sommar så bestämde vi oss för att göra en annorlunda resa upp till Skelleftehamn (till dottern) och Piteå (min mamma). Lite har jag skrivit via mobilen så gott som varje dag; teknikens under! (Ja, främst att jag fattat det…) Teknik i all ära, täckningen har inte varit den bästa och ibland har mina svar på kommentarer inte gått fram…? Ber om ursäkt för det, men jag har läst och gillar kommentarer! Ibland vet man ju inte om någon läser, hehe! Känns lite korkat ibland att skriva och skriva och skriva…

Nu har jag skrivit lite om semesterns bästa händelser. Som en lista, till er som inte läst mig när jag varit iväg…Varsågoda!

Semesterns

middag: vår tjugonioårsmiddag på Arctura i Östersund! Gott. Mycket gott.

kallaste: Östersund…

snällaste :kocken i Badhusparkens restaurang (Piteå) som förmodligen aldrig hört talas om LCHF men ändå bytte ut min tallrik.

kafé: Svenssons kafé på Frösön! Femtiotal. Häftigt som bara den och maken var grymt nöjd över den hembakade mazarinen. Sök på facebook och gilla!

utsikt: från Arctura i Östersund.
utsikt två: från Bjuröklubb, Skellefteå. Man såg Finland!

snyggaste retrolägenheten: finns i Skelleftehamn och där bor min dotter och svärson! Mycket 60-tal har de inrett med! Så snyggt!

lunch: buffén på Stenegård i Järvsö där det serverades närodlat och lokalproducerat och grönsaksbuffén passade mig utmärkt! Och laxen!

”jag mötte Lassie”: skidåkaren Anders Södergren med familj som satt bredvid oss på Stråket i Östersund. Maken var särskilt imponerad (jamen, jag kan inte sådant…!)

grillmiddag: på Karthällan! Var annars?

panik: när bensinen var nästan slut (stod i rutan på instrumentpanelen: ”Du kan köra 0 km…”) och bensinen var slut även i Jörns enda pump och det var tre mil till nästa. Tur vi var på landet där de har vett att hjälpa korkade nollåttor.

katt: Majsan såklart. Världens vackraste katt. Och som hon skuttade på kvälls-(hmm, natt)promenaden!

frågetecken Dragon gate...? Googla.

uppfostrade: min kusins tre barn i övre tonåren som satt med oss i flera timmar utan problem. Snälla och trevliga; sådana behöver världen fler av!

ost: Västerbottensost såklart! Äntligen har jag besökt Burträsk!

spark: den mormorsruteinvirkade, också i Burträsk!

regnigaste: Karthällan…

pratgladaste: den jämtländska damen som förestod den gamla lanthandeln i Krokom (och för all del hennes nyfikna väninna!)

suraste: jag, när jag förlorade i gin rummy…
suraste två: surströmmingtapas av surströmmingsentrepenören Madsen och surströmming i köket hos mamma. Fröknäcke gick utmärkt till fisken istället för tunnbröd. Tack för det för surströmming är det godaste jag vet.

sötaste jordgubbarna: från Skellefteå som vi köpte i Piteå. Mums!

roligaste: Asta som följde med mig in på toa, lade sig ner till jag var klar och sedan gick ut med mig. Jag blev kär. (Och Asta är en hund.)

grekiska: retsina och greksallad med Birgitta. Trots regn.

loppisfynd: allt…

längsta: bilresan hem…

hamburgare: servades på båten Thomée i Östersund och den kocken visste precis vad LCHF var! Han serverade mig extra dressing och dessutom extra bacon till bisonhamburgaren på eget bevåg! Den var så god, hamnade strax under Arcturas middag, eller kanske till och med på delad första plats! Bisonköttet var dessutom lokalt uppfött! Me like.


Sverige är vackert. Jag som älskar storstaden – japp – är glad att det finns människor som vill bo på landsbygden för vad vore Sverige utan den? Inget. Och vi träffar bara på trevliga människor överallt! Sverige är fantastiskt!

Inga kommentarer: