VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

fredag 10 augusti 2012

Ostburgare

Sista semesterveckan närmar sig mot slutet...fem veckors ledighet är snart över! Har inte varit decenniets bästa sommar direkt, men jag har bestämt mig för att komma ihåg det bra, hehe. När vi ätit middag ute, när vi kunnat grilla, frukosten på altanen, när vi solat, Sverigetrippen och så vidare...tänker jag så, då har det varit en kanonsommar!

Nu tränar vi på att lägga oss lite tidigare på kvällen och gå upp lite tidigare på morgonen - inför arbetsveckan som kommer närmare och närmare. Vi har promenerat oss svettiga varje morgon innan frukost, till exempel!

Häromkvällen (efter sashimin på sushibar Kirin i Bromma) var vi länge mätta i magen, så middagen blev sen och vi var inte säkra på om vi skulle orka mer...men jag gjorde ändå ostburgare åt oss. Och de gick ner...rörde ihop en fet liten dressing till också.

Ostburgare 4 st

400 gram (högrevs)färs
1 ägg
1 msk kalvfond
1tsk paprikapulver
1 tsk salt
svartpepapr ur kvarnen

4 tjocka skivor västerbottensost

Blanda ihop allt och forma fyra hamburgare. Grilla eller stek. Lägg på ostskivorna de sista minuterna innan burgaren är klar så de får smälta ner lite.

Jag serverade ostburgarna på ett LCHF-bröd, med grönsaker och dressing och stekt bacon.

Hamburgerdressing

2 msk chilisauce (gärna med extra chili)
1 tsk dijonsenap
1 pressad vitlöksklyfta
1½ dl majonnäs
½ dl smetana

salt, peppar

Rör ihop alla ingredienser, smaka av med salt och peppar. Man kan självklart använda enbart majonnäs eller enbart smetana, beror på hur fet man vill ha den.

Goda LCHF-ostburgare!

1 kommentar:

Unknown sa...

Mmm... låter så himla gott! Nu blev jag också sugen på ostburgare!
Ha en fin fredagskväll!
Kram kram!
//Lana