VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

måndag 13 augusti 2012

Nya biskvier

Bakat igen. Kakor. Halverade biskvireceptet, originalet från kokboken "LCHF för vegetarianer". Lite har jag gjort om det. De blev riktigt goda och det bästa är att det bara är en liten kaka. Fick ett tips om att kanske prova de till ett glas rött? Det ska jag göra vid tillfälle, kan nog tänka mig att det är gott. Ska fundera ut vad för slags vin som kan passa!
Inte alls dumma till en god kopp kaffe heller!


Chokladbiskvier 24 st små

Botten:
2 äggvitor
50 gram mandelmjöl
Vispa äggvitorna till hårt skum, rör ner mandelmjölet och klicka ut 24 rundlar på bakplåtspapper. Grädda 10-15 minuter i 175 grader.

Fyllningen:
125 gram rumsvarmt smör
30 gram 70% mörk choklad
1 krm vaniljpulver

Smält försiktigt chokladen i mikro eller över vattenbad. Rör ned chokladen i smöret och blanda även i vaniljpulvret.
Ställ kallat till dess du kan bre det på bottnarna. Gör de lite ”toppiga”.
Ställ kallt.

Chokladtoppen:
60-70 gram mörk choklad, gärna 85%.
Smält försiktigt chokladen i mikro eller över vattenbad.
Doppa kakornas smörkrämstoppar i chokladen. Ställ kallt.
Förvara kakorna i frysen, ta fram någon timme innan servering.

Om man vill kan man smälta lite av den 70% chokladen och ringla lite över kakorna. Ser snyggt ut!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Låter jättegott! Måste testa nån gång! :)
Ha en toppen måndag!
Kram
//Lana

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Så söta de är! Både biskivier och macarones står på min att testa-lista!

http://bakasockerfritt.blogg.se/

monkan sa...

Tack!
Macarones är så fantastiskt gott! /M