VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

torsdag 16 augusti 2012

Lasagne

I frysen hade jag en sats köttfärssås jag gjort innan vi åkte iväg på semester. Det var meningen att sonen skulle ha...men han har antagligen passat på att leva på pizza,kebab och annat lättlagat när hans mamma varit borta.

Nåväl, det passade bra att använda den till en lasagne. Gjorde den dessutom dagen innan, det är sedan lätt för oss att värma till middag, särskilt som vi inte alltid äter samtidigt.




Lasagne, 4-6 pers

1 sats köttfärssås ca 7-8 dl
2 dl creme fraiche
1 dl vispgrädde
2 dl riven fet ost

Blanda köttfärssås, creme fraiche och vispgrädde i en kastrull, låt koka varmt. Ta av från plattan och blanda ner osten så den smälter.

2 zucchini, ej för små
Ca 3 dl riven västerbottensost
2 dl vispgrädde


Dela zucchinin på mitten och skär sedan tunna skivor, 2-3 mm, på längden.
Sätt ugnen på 175 grader.
Smöra en liten form, ca 20x30 cm. börja med ett lager köttsås, täck med zucchini. Salta och strö över lite riven vb-ost. Upprepa 2 gånger till, översta lagret blir zucchini. Täck med det sista av vb-osten. Häll över grädden.
Gratinera i ugnen, ca 20-30 minuter.

Nästan klar, fattas ost och grädde

Skjuts in i ugnen!

Dags att duka bordet för nu är det klart!


2 kommentarer:

Unknown sa...

Mmm... ser otroligt gott ut! Mums, mums! Har du provat göra lasagne på LCHF-pasta?
ha en fin dag!
Kram
//Lana

monkan sa...

Ja det har jag provat; om du menar den med färskost. Blir nästan omöjligt skilja från en vanlig! Men jag blev lite förvånad att zucchinin funkade så bra oxå. Bra när man inte hunnit göra pasta. Kram/M