VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

onsdag 15 augusti 2012

Grillade fiskfiléer

En inköpsrunda i affären när jag "behövde komma på vad vi skulle grilla" resulterade i tre portionsregnbågar. Väl hemma hade fantasin försvunnit, det var handboll på teve, det började regna och jag var nog lite rastlös för att det var sista semesterdagen.

Gick igenom typ tio kokböcker och fick ändå inga uppslag... Började då i andra änden, och beslöt mig för att göra en guacamole och grönsaker i ugnen.

Portionsregnbågarna filéade jag och nu började jag ångra mig. Varför filéade jag? Tunna blir de ju, de rackarns regnbågarna, hur f-n skulle jag nu servera de? Till sist tog jag en form som jag oljade med jättemycket olja (fisk fastnar på grillgaller annars!!! och de här tunna stackarna hade vi väl aldrig fått upp på tallriken annars) och däri la jag fisken med skinnsidan ner. Saltade och pepprade. Tog en citron och zestade över skal.

Sedan fick maken grilla de genom att lägga skinnsidan ner på grillgallret och det tog bara ett par minuter så var de färdiga att ätas!

Och gissa om de blev goda? (Det här är typiskt mig; tror alltid det värsta till jag smakat...hehe)

Så här fick de ligga medan jag gjorde i ordning det vi skulle äta till.

Kanske lite överkurs dra igång kolgrillen för tre minuters grilltid, men...

2 kommentarer:

Unknown sa...

Ja, men varför inte... ;) Vill man ha grillat så tar man fram grillen!
Gott med grillad fisk!
Ha en fin kväll!
kram
//Lana

monkan sa...

Hehe, gillar man att grilla så gör man...