VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

måndag 9 juli 2012

Tunnbröd?

Nu har jag ätit LCHF i snart 8 månader – oj! – och har börjat bli lite orolig inför augusti. Då inträffar nämligen surströmmingspremiären. Och jag gillar verkligen surströmming! Men jag vill äta klämma. Och tunnbrödet kan jag inte äta, mjölet är den värsta triggern för mig, Polly direkt. Har redan tänkt att potatisen till mig kokar jag dagen innan – mandelpotatis – och värmer när jag ska göra klämman. Det är inga stora problem. Men brödet.

En plan börjar ta form i mitt huvud. Jag ska försöka göra om fröknäcket till något slags tunnbröd. Och när jag pratar om tunnbröd så menar jag det hårda, krispiga brödet man köper i min barndoms hemtrakter, Piteå. Inte det mjuka och egentligen inte det man normalt kan köpa här i storstadens butiker.

Frötunnbröd 1 plåt

100 gram solrosfrön
50 gram sesamfrön
50 gram linfrön
1 msk fiberhusk
½ dl kokosfett utan smak
2½ dl kokande vatten
1 tsk flingsalt

Mixa fröna i en matberedare med kniven monterad. Blanda med fiberhusk och havssalt i en bunke.

Lägg kokosfettet och vattnet i en kastrull och koka upp så kokosfettet smälter. Blanda med de torra ingredienserna. Rör ordentligt.

Häll upp smeten på en bakplåtspappersklädd plåt och bred ut med en degskrapa. Lägg eventuellt över ett bakplåtspapper och kavla ut. Täck hela plåten med smeten.

Grädda i ugnen, 150 grader i 30 minuter. Ta ut, skåra rutor, grädda ytterligare 30 minuter. Låt plåten stå på eftervärmen i minst två timmar eller till de känns spröda, inte sega. De kan gärna stå kvar i ugnen till exempel över natten.

Gick lätt att baka ut mellan bakplåtspappret

Jag skårar brödet efter 30 minuter i ugnen, så är det lätt att bryta bitar sedan

Provsmak, med massor av brie på - det blev en lunch!

Och resultatet? Well, det blev gott i smaken men lite kex-aktigt i konsistensen. Att det inte går att få som Svensbytunnbrödet, hehe, det fattar jag! Kanske försöker göra det tunnare - men det måste ju hålla för potatis och fisk - så vi får se. Några problem med att äta upp det kommer det i vart fall inte bli, för det passade utmärkt till brie-osten, som desutom var så där krämigt god!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Brukar också göra fröknäcke då och då... Det är så gott, men farligt, farligt... för det är så lätt att ta för mycket! :)
ha en toppen dag! :)
//Lana

monkan sa...

Ja, det är förödande gott. Man får passa sig!