VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

torsdag 12 juli 2012

Rest-asiatiskt och vart tog bilderna vägen?

Har lite bilder i kameran som försvunnit...? Tog bilder igår och då konstaterade jag att det fanns några andra saknade bilder (som jag trodde jag raderat av misstag) där. Nu är alla borta...

Därför ingen matbild på mitt recept idag! Hmm, bra eller dåligt...?

Hade lövbiff i frysen som jag tog fram igår. Gjorde en gryta tillsammans med sås från dagen innan. Blev jättegott. Och det bästa av allt - jag har en lunchmatlåda av det idag!

Lövbiffsgryta med kokosmjölk 3 pers

4 hg lövbiff
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 paprika
1 msk röd currypasta
Jordnötssås ca 1½ dl
Creamy kokosmjölk ca 3 dl

Hacka lök och vitlök, strimla paprikan. Strimla lövbiffen. Fräs grönsakerna i kokosfett i en liten stekpanna så de mjuknar något.

Stek lövbiffsstrimlorna i en större stekpanna, ta med grönsakerna när köttet fått färg. Rör ner currypastan och jordnötssåsen. Häll på kokosmjölken. Låt det koka upp, sänk sedan värmen och låt puttra en stund.

Smaka av med salt och ev mer hetta.

Servera med t ex blomkålsris. Grovt riven blomkål som fått koka någon minut i lättsaltat vatten. Mycket godare än man tänker sig! Suger dessutom upp sås bra…

I dag har jag sådan tur att jag måste iväg och köpa dragkedja - hehe - och det råkar vara rea i tygaffären...här hemma på vardagsrumsbordet ligger en utklippt jerseyklänning och en utklippt bomullsblus och igår förtvättade jag ett linnetyg som ska bli en kjol, det var då jag upptäckte att jag saknade dragkedja.

Syateljé i Lilltäppans kök. Känns bra.



Inga kommentarer: