VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

torsdag 19 juli 2012

Pesto och mozzarella

Gjorde en pesto av lite som fanns kvar i kyl och skafferi. Jiiz vad den blev god! (Jag tycker att alla pestoar blir goda…)

Pesto, blandad

1 dl rostade solroskärnor
100 gram grovt riven parmesanost
Färsk basilika och soltorkade, ej inlagda tomater, ca 3 dl löst packat
1-2 vitlöksklyftor
Olivolja 1-2 dl
Flingsalt, peppar ur kvarnen

Lägg allt utom olivoljan i en matberedare med kniven monterad. Kör igång och späd med olivolja till konsistensen känns bra.

Har använt mig av soltorkade tomater som inte är inlagda utan bara soltorkade. Har upptäckt att de inlagda ligger i solrosolja och det vill jag inte äta… tycker att de här ”torra” faktiskt är godare!
Här ska mixas pesto!

Har köpt en ny kokbok, LCHF för vegetarianer, eftersom jag har en idé om att försöka få in lite mer vegetariskt i min matlagning och jag känner mig inte helt bra på det inom LCHF-världen. Den är skriven av Pauline Demetriades och Katarina Wikholm och framförallt inledningen gillar jag med mycket fakta om vad maten innehåller och dessutom är recepten kolhydratberäknade. Det visade sig sedan att de recept jag har själv är ganska lika de i boken, men idéer får man alltid! Och de hade med mozzarellabollar i pesto – så gott att jag kunde kommit på det själv, hehe – jag gjorde det receptet direkt! Fast ändrade lite…

Mozzarella i pesto

1 förpackning cocktailmozzarella 125 gram
½ dl pesto
½ dl olivolja
Ca 20 oliver
Salt, peppar

Blanda pesto och olivolja. Smaka ev av med mer salt och peppar. Blanda väl med de avrunna mozzarellabollarna och oliverna. Låt stå svalt en stund innan servering.

1 kommentar:

Unknown sa...

Mmm... det här såg gott ut! Måste testas! :) Sparar receptet!
Ha en toppen dag!
Kram kram
//Lana