VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

lördag 7 juli 2012

Lax med gucka och en katt

Så kom då semestern till sist! Fredagsvädret var fuktigt och molnigt men varmt. Jag var duktig och gympade, svettigt och dessutom bastu efteråt! Hehe, varmt ska det vara…

Fredagsmiddagen fick bli enkel, grillad lax med sallad och ”gucka”. På mitt jobb säger de att jag gör de bästa ”guckorna”. Kvällens gucka var med fetaost och soltorkade tomater.

Vi körde mousserande till middagen och till drinken före. Drinken är (om jag förstått saken rätt) en innedrink och heter Aperol Spritz. Aperol är en likör med lite (lite!) bitter smak och sedan mest socker och tillsatser. Den är så långt från LCHF man kan komma i dryckväg och jag är inte så säker på att jag gillade den. För söt? Man blandar i alla fall 3 delar mousserande (skumpa om man är jävligt inne), 2 delar Aperol och 1 del soda. Och massor med krossad is.

Värsta fina isskålen i plast! Från snälla arbetskamrater!

Perfekt grillad lax. Maken kan det här.

Guckan har samma färg som laxen

Gucka med fetaost och soltorkade tomater

Ungefär så här:

1 del fetaost
1 del färskost
Soltorkade tomater efter smak
Lite olivolja

Mixa allt i matberedare med kniven. Smaka av med (ev) salt och chili exploisons.

Så helt plötsligt var han på bordet, Assar..."Matte jag vill smaka..?"

Ok då, men du får äta på berget!

Ursäkta, matte, jag är katt, jag äter som jag vill...och nu vill jag inte äta på tallrik. Och jag vill bara äta skinnet.

Lördagen bjuder än så länge på ännu fuktigare och ännu varmare väder än vad fredagen gjorde. Jag har inget emot det.

Vi ska iväg och gå på stan, ska träffa äldste sonen och hans flickvän och vi tänkte äta Tapas på stan. Trevligt!




Inga kommentarer: