VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

måndag 2 juli 2012

Aubergine- och tomatpaj

I kväll var jag på ett roligt gympapass! En slags step - vi använde bräda - men inte med block utan alla låtar hade egna koordinationer. Om du har gått på step så vet du förmodligen vad jag menar med block...tror det förekommer i aerobics också! Jag var som en blöt fläck, såg ut som om jag duschat! Bra ben, kommer nog känna av detta...

Innan gympan så hann jag göra en paj, en vegetarisk med aubergine och tomat och getost. Kylskåpsrensning idag igen! Det får bli en sådan vecka, genomgång i frysen också tänkte jag. Vi har en pytteliten frys, fast det är rätt bra just för att det inte ska bli en massa onödigt i den!

Paj är bra restmat. Jag gör ingen pajdeg utan smörar pajformen ordentligt. Inget som fastnar, inget smul!

Aubergine och tomat - perfekt ihop.


Aubergine- och tomatpaj 6 pers

2 auberginer
4 tomater
1 bananschalottenlök
100 gram getost utan skal
6 dl riven ost, fet (prästost 31%)

5 dl vispgrädde
5 ekologiska ägg
1 tsk salt
1 tsk torkad oregano
några vrid med svartpepparkvarnen
några vrid med chili exploisons

Skiva auberginerna i cm-tjocka skivor, lägg de på en plåt och salta. Låt de stå en halvtimme. Skär tomaterna i skivor. Smula eller skiva getosten.

Smörj en lite högre pajform (26 cm i diam) generöst med smör.
Sätt ugnen på 200 grader. Torka av auberginerna och flytta de till en ny plåt med bakplåtspapper, ringla ganska mycket rapsolja över. Stek de sedan i ugnen så de får färg och blir lite mjukare, ca 10 minuter.

Ta lite riven ost i botten på formen. Varva sedan auberginerna, tomaterna, löken och getosten i formen. Salta lite lätt på lagren. Fördela resten av den rivna osten över.

Rör ihop ägg och grädde. Salta, peppra, oreganoa och chilla. Hehe. Slå äggstanningen över osten.

Grädda i 175 grader strax nedanför mitten i ca 45-60 minuter till den stannat och pajen fått färg.

Vi åt pajen när jag kom hem efter gympan. Blev saltsugen när jag åkte från Friskis (allt jag svettats...?) och var tvungen stanna för att köpa salta cashewnötter. Väl i bilen skulle jag öppna påsen - gick inte! Hur kan det vara så j-a svårt? Plastmetallhelvetespåse! Till sist fick jag ta en nyckel och liksom sticka ett hål i och öppna så - ett under att jag inte gjorde illa mig. Jiiz, man kunde ju tro att det var Polly i påsen...

3 kommentarer:

Unknown sa...

Oj, oj, oj, vad gott det låter! Måste testa! :)
ha en toppen dag!
//Lana

monkan sa...

Aubergine är nog min favoritgrönsak!

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Det receptet spar jag. Älskar pajer. :-)