VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

torsdag 14 juni 2012

Vi leker att vi är i Grekland...

Så idag blev det moussaka till middag. Längtar till Grekland, håhåjaja. (F-n, vi borde haft retsina…) Vi satt ute på altanen, med infran påslagen, men sedan skingrades molnen och det blev (nästan) skönt!

Moussakan var gjord två dagar innan - då kan man bita ur så här fina bitar - och den blir bara godare av att förberedas. Vi värmer den i mikron.

Igår var jag ute med fyra arbetskamrater och åt på restaurang. Vi satt ute, alltid det bästa! De hade kalvlever Anglais – hurra! – så det åt tre av oss. Jag bad om majonnäs och sallad istället för potatis, funkade utmärkt.

I morgon blir det återigen bortamiddag, sommarfest med jobbet, alla enheter ska ut och äta spansk buffé på ett ”place” på Djurgården. Och jag har nya skor och ny tunika!

Och på lördag ska jag och maken på restaurang. Puh! På söndag ska vi grilla. Hemma. (Ingen fara jag gillar att gå ut och äta!)



Nygräddad!


Denna goda moussaka har jag hittat i Anna Halléns kokbok ”LCHF för kvinnor”, för övrigt en kokbok jag rekommenderar! Jag gör den i princip - men inte helt - efter hennes recept; så här gjorde jag dagens:

Moussaka 6 pers

2-3 auberginer + salt till dem
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
500 gram lammfärs
1 tetra krossade tomater (500 gr)
1 dl vispgrädde
Salt, svartpeppar och oregano

Smör till stekning och ugnsformen

Såsen:

2 dl grädde
2 dl creme fraiche
2 äggulor
2 dl riven ost
2 tsk kanel

2 dl riven ost till gratinering (alt hälften fetaost)

Förbered auberginerna så här: skiva den i cm-tjocka skivor och lägg på en plåt. Salta på dem och låt de dra en halvtimme. Torka av det blöta. Stek dem i ugnen, 175 gr, 10-20 minuter. De ska få färg.

Hacka lök och vitlök och stek dem så de blir mjuka men inte brända. Ta ur dem ur grytan/stekpannan. Fräs lammfärsen till den får färg, lägg i löken och de krossade tomaterna. Salta och peppra och smula i oregano. Häll i grädden.

Låt såsen puttra 15-20 minuter, smaka av den och förstärk ev kryddningen.

Gör såsen:

Blanda allt utom gratineringsosten i en kastrull och värm till osten smält.

Varva sedan lammfärssåsen, ostsåsen och auberginskivorna i en smord, ugnsfast form. Avsluta med gratineringsosten.

Grädda mitt i ugnen på 175 grader 35-45 minuter.

Servera med tzatsiki och grekisk sallad. (Och om du gillar retsina – njut!)

Har ni börjat fundera över midsommarmaten så har jag två säkra kort: Citronsill och matjessilltårta!

Inga kommentarer: