VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 3 juni 2012

Söndagskyckling

Dagen har ägnats åt att röja lite och städa och pyssla…fast det är också bra dagar! Till middag blev det ugnsstekta kycklingben (stekta i torsdags för att ha till picknicken på lördagen – picknicken som blev en lunch på ett italienskt ställe på Kungsholmen – men inte ens jag picknickar i kyla, regn och blåst!).

Kycklingen ugnstektes med vanlig grillkrydda uppiffad med extra chili, ingefära och en skvätt sesamolja. Eftersom de var tänkta ätas kalla så fick de bli lite heta – smaken tappar lätt lite i styrka när de inte är varma (men heta, haha!) Idag fick de en enkel gräddsås att puttra i och en rättikagratäng som tillbehör. Rättikagratängen kan jag varmt rekommendera. Så god! Idag smaksatte jag med soltorkade tomater i olja men utan getost. Gjorde också en italiensk vitkålssallad.

Snart ska kryddorna planteras i lite större krukor och om det blir sommar någon gång ska de ställas ut...


Även om jag har ätit LC-vänlig mat hela helgen så har den, bortsett från Egg Benedicten, varit lite för lite fet. Så nu tog jag igen det till kvällens middag! Jag behöver verkligen äta det feta för då håller jag mig mätt och är inte sugen på något (läs Polly) mellan målen.

När jag skulle skiva rättikan till gratängen så blev det fel. Jag satte i rivskivan i beredaren och såg inte att kniven satt i. (Hmm.) Så rättikan blev både skivad och mixad, typ… fanns inte så mycket annat att göra än att använda det i alla fall men jag skippade förkoket! Och det gick utmärkt att äta den.

Kycklingbenen 4 pers

900 gram färdigstekta kycklingben (eller lår)
3 dl vispgrädde
1 msk kalvfond
1 msk soja
1 msk tomatpuré
en skvätt rödvin
1 msk smör

Smält smöret i en stekpanna och lägg i kycklingbenen. Häll på lite grädde. Lägg i kalvfonden, tomatpurén, sojan och rödvinet och rör ut i grädden. Låt koka upp. Häll på resten av grädden och låt det stå och puttra till benen är genomvarma.

Kycklingbenen puttrar - jag vet, jag är ingen vidare fotograf...

Den rivna rättikagratängen

Sommarens absolut godaste vitkålssallad. Färsk vitkål, mums!

Resten av kvällen ska ägnas åt tv, faktiskt! Finalen av Mästarnas Mästare där jag håller på Pernilla och sedan ska jag se en engelsk serie om en barnmorska i East End på femtiotalet. Annars tittar jag inte jättemycket på tv numera – dygnet har trots allt bara 24 timmar – men nu har nurse Jackie börjat igen på onsdagarna i ettan (ja, eller tvåan?) och på tisdag så börjar project Runway på 3:an (tyvärr, avskyr reklam) med alla (12?) säsongsvinnarna som ska tävla mot varandra. Hehe, vi får se om jag orkar följa med den!

Inga kommentarer: