VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

måndag 4 juni 2012

Smörfint!



Nu börjar förberedelserna inför fredagens buffé. Jag var i väg och handlade efter jobbet idag; måndag kändes inte som en helt bra dag att handla på – en del grejer var slut eller hade inte kommit. Hmm. Hittade i alla fall rostas – muskeln som sitter vid rostbiffen – svensk och till hyfsat pris. Den har jag ugnsstekt och lagt i marinad. Där får den ligga och gotta sig fram till torsdag då jag ska skiva upp den.

Sedan gjorde jag smör! Av vispgrädde… kul, kommer jag göra fler gånger. Och enkelt! Det ska jag stajla med på fredag, hehe!

Marinad till ca 3,5 kg kött

3 dl soja
1 dl balsamvinäger
3 msk honung (har minskat på sötman från mitt ursprungsrecept men man behöver kanske inte ta sött?)
4 pressade vitlöksklyftor
1 msk grovt krossad svartpeppar
1 msk timjan

Salta och peppra köttet runtom, lägg i en ugnsform och stek i 125 grader ugnstemperatur till önskad innertemp, jag tog ut det vid 63 grader. Häll bort ev stekspad.

Blanda marinaden och häll den över det varma köttet. Låt svalna, täck med folie och ställ kallt. Vänd gärna köttet någon gång under marineringen. Två till tre dagar brukar jag låta det ligga.

Om man vill kan man sila marinaden, blanda den med creme fraiche och koka den. Blir en kanongod sås till köttet!

Smör

8 dl vispgrädde
0,9 dl neutral rapsolja
Ca 2½ tsk flingsalt eller grovt salt

Vispa grädden till den delar sig. Skölj och ”krama” smöret i nytt kallt vatten, byt vatten ca tre gånger till det är klart, inte mjölkvitt!

Blanda smöret med rapsoljan. Tillsätt saltet sist. Ta inte allt salt på en gång utan smaka dej fram, själv är jag en salt kvinna!

Och detta smör hade jag inte kunnat gjort utan min mamma – det är hennes recept! Tack!


Och helt plötsligt delade det på sig och skvätte vatten över bänken!


Tvätta, tvätta!


Och nu ska rapsoljan arbetas in


Veckans körschema...

Dessutom har jag köpt ett nytt tyg till en klänning...tidsoptimist, eller? Nåväl, jobbar bara i morgon sedan är jag ledig. Ledig?


Inga kommentarer: