VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

fredag 29 juni 2012

Skaldjurssallad

I kväll har jag varit själv hemma, maken är ute på galej med sitt jobb och sonen är också ute. Jag kom äntligen iväg på en gympa, veckans eftermiddagar har ju ägnats åt dörrmålning så jag har kunnat skylla på det, hehe.

Fick för mig när jag var inne i mataffären vid jobbet idag att jag skulle äta pilgrimsmusslor och när jag skulle köpa det så fanns det räkor också. Stora. Jag blundade och köpte både och. Vet inte om alla jätteräkor är listade? Känner ändå lite dåligt samvete.

Har inte varit särskilt hungrig idag, märkligt, hmm, men så är det. Tänkte att en sallad efter gympan borde vara perfekt. I mitt förra liv var jag ingen salladsmänniska - ja, f-n jag åt knappt grönsaker... - och har ibland svårt att förstå att jag faktiskt gillar sallad numera. Och grönsaker.

Snygg tycker jag den blev också...


Det blev en fantastiskt god sallad. Wow. Själv lite imponerad faktisk! Lite synd att jag inte fick bjuda någon på den! Men det ska jag göra vid tillfälle! Man skulle kunna göra en förrätt av den, hmm, idé...

Skaldjurssallad för 1 person

2 pilgrimsmusslor
4 jätteräkor (ekologiska…) ej råa
Smör till stekning

½ påse (70 gr) småbladsmix eller valfri
¼ paprika
8 cm gurka
1 tomat
50 gr fetaost i tärningar
Torkad oregano
Jumgfru olivolja

Dressingen:

1 msk finhackad lök
Knappt 1 tsk finhackad röd chili
1 msk finhackad färsk basilika
1 tsk röd balsamvinäger
3 tsk jungfru olivolja
Flingsalt

Brödstavar, 3 st

½ skiva lchf mandelbröd i 3 stavar
1 liten vitlöksklyfta
Smör

Börja med dressingen. Blanda allt och ställ åt sidan.

Hetta upp en klick smör i en liten stekpanna och pressa i vitlöksklyftan. Sänk värme och smörstek brödstavarna till de fått fin färg. Lägg dem på en bit hushållspapper och ställ åt sidan.

Ta bort kärnhuset ur gurkan och skär små tärningar av den. Skär små tärningar av paprikan. Dela tomaten och ta bort det blöta kärnhuset ur den och skär små tärningar även av den.

Lägg salladsbladen på en fin tallrik. Fördela gurka, paprika,tomat och fetaosttärningar över. Ringla olivolja på och strö ut lite oregano.

Salta och peppra pilgrimsmusslorna.
Stek först pilgrimsmusslorna i en stekpanna med lite smör, när du vänder på dem, lägg snabbt i räkorna. Pilgrimsmusslorna behöver inte lång tid, de kan gärna vara lite råa i mitten och räkorna behöver bara vändas för att få färg.

Lägg upp de varma skaldjuren på salladstallriken och fördela dressingen över.

Servera med brödstavarna.

Förberett för skaldjur.

Inga kommentarer: