VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 26 juni 2012

Pizzakväll!

Idag har jag varit supereffektiv! Wow, man skulle kunna tro att jag går på nåt. (Det gör jag. LCHF.) Kom hem tidigt, trots att det är sommartid på bussarna och jag fick åka 471 som hade full fräs på temperaturen - gissar på 35 grader? Sa ju det, sommartid. Jag hade vårjacka på mig, och sjal - det var kallt i morse. Blev en sådan där klimakteriegrej, när jackhelvetet måste av på två röda...

Nåja, en god kopp kaffe med grädde på altanen för att kyla av mig när jag kom hem, sedan målarshorts och linne för att ge mig på de fyra dörrarna med roller och pensel för ett andra varv på "framsidan". Svisch,svisch! Gick som hejsan. Så hejsan att jag till och med fick lite målarfärg på klinkergolvet som inte ens är i närheten av dörrarna?

Sedan hann jag vila i soffan med lite wordfeud innan jag åkte och handlade. Väl hemma igen så "bakade" jag pizza. Och gissa om den blev god! Har gått och längtat lite efter pizza men inte riktigt idats, hmm, men idag så...

Och när allas vår svärmorsdröm Måns Zelmerlöf (eller som svärsonens lillasyster föreslog Mens Zålmerlöf) drog igång Allsången stod jag framför teven och rullade köttbullar till morgondagens middag. De gjorde jag klara i ugnen.

Tack då för att jag fick avsluta tevekvällen med Morden i Midsomer. Stilla i soffan.

Mums!

Pizzareceptet hittade jag i början av mitt LCHF-liv på Åse´s blogg.

LCHF-pizza, 1 plåt ca 3 pers

100 gram grana padana-ost eller liknande
4 ägg
0,75 dl vispgrädde
2 msk fiberhusk

Riv eller mixa (med kniven i matberedaren) osten. Med mixad ost blir "degen" lite slätare.

Vispa ägg, grädde och fiberhusk med elvisp. Blanda sist ner osten.
Låt stå ca 5 minuter.
Bred ut degen på en bakplåtspappersklädd plåt.
Grädda den i 175 grader, mitten av ugnen i 15 minuter.

Fyllning:

Tomatsås

ca 4 dl riven valfri ost
T ex skinka, korv, paprika, lök, räkor, lax osv. Jag hade salami, pancetta och parmaskinka. Paprika och lök.

Bred först tomatsås över den gräddade botten. Strö över lite av den rivna osten. Lägg på valfri fyllning. Avsluta med rikligt med ost.

Grädda i ugnen lite ovanför mitten, 225 grade till osten smält och pizzan fått färg. Ringla lite olivolja över den färdiga pizzan och strössla lite oregano över.


Fyra dörrar som målas blankvita, inte gula som man kan tro av bilden.

Inga kommentarer: