VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

måndag 25 juni 2012

Nämen, det regnar...

Vädret utanför ser inte roligt ut. Trött på blött. Vill ha värme. Nu på morgonen är det tolv grader. Och regn. Inte kul.

Såhär vill jag det ska vara ute...

Igår blev en resternas dag, lite ditt och datt från kylen efter helgen och även en bit lax från frysen. Både jag och maken var duktiga och gav oss hän åt projektet ”fixa dörrarna” och målartvättade dörrar och karmar. Renoveringen tär lite på vår (skrala) kassa och därför beslöt vi oss för att måla dörrarna – 4 stycken – istället för att köpa nya. Vi har gett oss själva två veckor för att slutföra projektet; vi är inte så himla snabba alltid, finns så mycket annat skoj att göra! Men om två veckor går jag på semester och har en vecka själv och tänkte göra lite saker åt mig själv…till exempel sy. Eller sola. Eller läsa. Ja, kunna göra saker utan dåligt samvete!

Hade två mogna avokado och gjorde en guacamole, det är väl gott? Jag brukar försöka att alltid ha avokado hemma men ett tag nu har de verkligen inte varit bra. Brukar köpa de i nät (för folk klämmer inte lika mycket på dem!!!) mogna dem på köksbänken och sedan förvara i kyl; normalt brukar de hålla en vecka-tio dagar. När jag ställer in de mogna i kylen köper jag en ny omgång, så att jag hela tiden ska ha mogna avokados.

Men en period nu så har det inte fungerat?! Hur jag än gjort så har de varit svartfläckiga, nästan allihopa! Så tråkigt! Därför har jag inte haft avokado på ett tag men så köpte jag två ätmogna som inte alls var ätmogna för de har stått framme i fem dagar på min köksbänk och de var precis klara idag. Konstigt, eller hur?

För övrigt blir jag galen när folk står vid grönsakerna och klämmer på tio-femton avokado och inte köper någon!

Nåväl, så här gör jag min guacamole:

2 mogna avokado
1 finhackad röd lök
1 finhackad röd chili (riktig hett med kärnor, annars utan)
1-2 pressade vitlöksklyftor
½ pressad lime
Lite gräddfil

Mosa/mixa avokadon med lök, chili och vitlök. Smaka av med limesaft, gräddfil, salt och peppar.

Gott till räkor, lax eller rostbiff. Eller som den är!

Lite sallad, lite lax, lite guacamole, lite beafluff och halloumi och falukorv...och en paj som glömdes kvar i mikron!

Inga kommentarer: