VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

onsdag 20 juni 2012

Jordgubbscheesecaken!

I mitt förra liv så var jag en utomordentlig bagare, riktigt j-a duktig på att baka matbröd! I mitt nya liv har jag liksom inte riktigt kommit in i brödbakarsvängen på samma sätt…tråkigt!

Bullar, kakor, tårtor och sådant var inte riktigt min grej, även om jag självklart bakade. (Det är trots allt socker och mjöl i kakdeg och ogräddad kakdeg är ganska gott. Och maränger var jag duktigt på!) Men en och annan cheesecake brukade jag lyckas med och nu har jag lyckats göra en jordgubbsvariant helt utan socker, inte ens ersättningssötningsmedel. Nöjd. Och det bästa av allt var att maken tyckte det var gott!





Cheesecake LCHF – med jordgubbar

Botten:
200 gr hasselnötter
125 gram smör

Fyllning:
3 ägg
300 gram färskost
2½ dl jordgubbar
½ tsk vaniljpulver
1 msk hackad färsk mynta
½ lime, zest från

Topping
3 dl creme fraiche
½ tsk vaniljpulver

Jordgubbar till garnering

Börja med botten. Smält smöret, låt svalna lite. Mixa hasselnötterna i matberedare, blanda i det smälta smöret. Tryck ut i en form med löstagbarbotten, ca 23 cm i diameter. Ställ i kyl för att stelna.

Fyllningen: Sätt ugnen på 175 gr. Vispa äggen i en bunke. I en annan bunke mosar du jordgubbarna lite grovt, rör i färskosten, vaniljpulvret, myntan och limzestet och rör till allt blandat sig. Vänd ner de vispade äggen.

Häll blandningen i formen, grädda i nedre delen av ugnen 35-40 minuter, till den stannat.

Låt kakan svalna.

Rör ihop creme fraichen och vaniljpulvret, bred det över den avsvalnade kakan och sätt tillbaks i ugnen, 175 grader, 5-10 minuter.

Garnera med jordgubbar.

Tack vare de färska jordgubbarna så blev det en aning sötma i cheesecaken men med lite syrlig kontrast. Är inte helt nöjd med botten, kanske blev den lite för tjock, möjligen minskar jag lite på hasselnöten och smöret till nästa gång. Men det är förmodligen en smaksak hur mycket botten man vill ha!

Gör ett litet tillägg här angående botten. Jag tryckte även ut den upp på kanterna! Annars skulle den blivit väldigt tjock.

1 kommentar:

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Receptet sparat. :-)
Jag älskar att baka. Jag bakade bröd, kakor, tårtor m.m. förr och saknar det. Nu blir det LCHF-bröd och jag tycker att det är kul att experimentera och testa olika saker.