VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

fredag 29 juni 2012

Husmanskost

Under min supereffektiva tisdagskväll i veckan så stekte jag köttbullar – i ugnen – för att ha till dagen efter. När man har tid att göra en del mat dagen innan spar man tid när man ska äta det. Fast det tar såklart tid att förbereda också…hmm.
Å, vad gott det var!

Anyway, köttbullarna gjordes nästan efter Anna Halléns recept ur hennes kokbok ”LCHF husmanskost”, jag tar mycket mindre fiberhusk, annars blir det bara en hård cementklump, typ.

Köttbullar, 4 pers

500 gram köttfärs, gärna ekologisk
½ tsk fiberhusk
0,75 dl vispgrädde
½ gul lök
1 ägg
1 tsk salt
Svartpeppar ur kvarn

Blanda vispgrädden med fiberhusken, låt det svälla i 10 minuter. Hacka under tiden löken fint.
Blanda lök, ägg, salt och peppar med grädden/husken och rör om ordentligt. Blanda i köttfärsen.
Forma köttbullar med händerna, det går ganska bra om man fuktar händerna med vatten.

Lägg de på en ugnsplåt med bakplåtspapper.

Stek i ugnen på 200 grader, 8-12 minuter, beroende på storlek. De blir inte riktigt lika bruna som i stekpannan men det är ganska skönt ibland slippa stekoset…

När det var dags för middag så hade jag en smörklick i stekpannan och lade i köttbullarna. Lät 1 msk kalvfond, 1 msk tomatpuré och 1 msk soja fräsa med en stund innan jag hällde över grädde, först 2 dl och sedan spädde jag eftersom med mer grädde under tiden det puttrade på spisen! Yammie!

Blomkålspuré är på något sätt ett måste till köttbullar.

Blomkålspuré, 4 pers

1 blomkålshuvud, ganska stort
1 dl creme fraiche
1 dl riven parmesan
1 klick smör
Salt och peppar

Ansa blomkålen och skär/bryt i mindre bitar. Lägg i en kastrull, häll på vatten och koka blomkålen i ca 8 minuter.
Låt den rinna av väl. Mixa med creme fraiche och ost och smaka av med lite smör, salt och peppar.

Gjorde en vitkålssallad – nu är det fett gott med färsk, svensk vitkål – den italienska varianten men utan italiensk salladskrydda för jag har upptäckt att den innehåller klumpförebygande medel och det vill vi inte äta! Den har därmed förpassats bort från min kryddlåda. Häpp!
Den är så god att jag kan äta bara den...


Vitkålssallad på färsk vitkål, 4 pers

1 färskt vitkålshuvud, ca 8hg
1 vitlöksklyfta
1 tsk medelhavskrydda (Krusmyntagården)
1 msk vitvinsvinäger av bra kvalitet
3 msk virgin olivolja
Salt och nymald svartpeppar från kvarn

Strimla vitkålen tunt. Pressa vitlöken i en bunke. Rör i medelhavskryddan, vinäger och olja. Smaka av med salt och peppar. Blanda ner vitkålen och rör runt den så att dressingen kommer åt all vitkål. Den kan med fördel stå framme en stund i rumstemperatur innan servering.

"Agneta" från "Gefle", 25 riksdaler på Myrorna. Då slog jag till!

Inga kommentarer: