VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 17 juni 2012

Grillkväll - med sol!

Ett ihållande regn har vi haft hela dagen. En riktig söndagstristess spred sig här hemma...så vi klev ut till bilen och tog oss en liten åktur som vi avslutade på Svindersviks café. Jag fuskade och åt en chokladbiskvi - alldeles för stor och alldeles för söt - och efteråt undrade jag varför? Jag mår inte bra av varken det söta eller mjölet numera. Som om jag inte visste det! Jag skyller på att jag känt mig lite hursken och ruggig idag. Som om jag ska bli förkyld. Som jag brukade bli i mitt gamla liv. Och då kunde jag äta hur mycket sött som helst för att trösta mig. Och mackor. Men som maken säger: du blev inte friskare av det...

Hade bestämt grill ikväll, oavsett väder! nu hade vi sådan tur att det (precis som igår!) klarnade upp vid fem-rycket och solen vågade sig fram. Vi kunde till och med sitta ute. Japp. Frusna Monkan fick förstås ta en kofta, men...

Aubergine är en favoritgrönsak. Totalt smaklöst rå, gudomlig tillagad. Ibland tar jag mig tid att göra aubeginerullar, lite pyssligt och knepigt men väl värt besväret. Man kan äta dem både medan man väntar på att det andra ska bli klart eller som tillbehör till köttet. För det mesta föredrar jag det som tillbehör.

Gott!


Tomater smakar bra till aubergine


Auberginerullar med getost 6 st

400-500 gr aubergine (1 stor el 2 små)
salt

50 gram getost utan skal
4 soltorkade tomater, strimlade

Förbered auberginen så här: Skiva den på längden i drygt cm-tjocka skivor. (Jag hade en ganska stor idag, det blev 6 skivor av den.) Lägg de på en skärbräda och salta över dem. Låt stå 30 minuter. Torka av det blöta.

Pensla med rapsolja och stek dem i ugnen, 175 gr i 15-20 minuter så de får färg och blir mjuka. Låt svalna. Hit går att förbereda, även dagen innan.

Innan grillningen: Blötlägg 6 tandpetare minst 10 minuter. Lägg på varje skiva en bit getost och några bitar soltorkade tomater. Rulla ihop och fäst med tandpetare.
Grilla ett par minuter så de blir varma och osten blir mjuk.

Detta är lite pyssligt att göra och skivorna kan ibland gå lite sönder. Men det smakar väldigt gott!

Tomatsallad, 3 pers

3 stora tomater
2 msk finhackad rödlök
1 msk balsamvinäger
2 msk olivolja
Flingsalt

Gör klyftor av tomaterna och dela dem. Lägg på en fin tallrik eller skål. Toppa med löken. Häll över balsamvinägern och oljan och sist flingsalt. Den kan stå en stund i rumstemperatur.

Nu har jag bestämt mig för att göra en tidig kväll och mota förkylningen i grind. Har en nyköpt bok jag kan läsa innan John Blund strör sand i mina ögon!

Inga kommentarer: