VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 12 juni 2012

Gräslökspannacotta

Gjorde små gräslökspannacottor toppade med sikrom till buffén. Ganska enkla att göra - bara lite pyssligt! - och det ser jättetrevligt ut. Om man bara är några stycken och vill ha dem till förrätt så gör man dem i snygga koppar eller glas. Jag tripplade mitt recept för att göra fyrtio stycken i små engångssnapsglas. Vid serveringen stoppade jag in små plastskedar, såg häftigt ut!


Alla gick åt!

Gräslökspannacotta 6 pers

2 blad gelatin
3 dl gräddfil
2 dl turkisk youghurt
½ dl fint hackad gräslök
½-1 tsk salt, nymald svartpeppar och cayennepeppar

Till garnering: löjrom/sikrom/röd caviar och gräslök/rödlök

Blötlägg gelatinbladen 10 minuter. Rör ihop de andra ingredienserna och smaka av med salt och kryddor. Krama ur gelatinbladen, lägg i en kastrull med lite av gräddfilsblandningen. Värm på svag värme så gelatinet smälter. Får inte koka!

Fördela i fina portionskoppar/skålar. Låt stelna i kylen minst 6 timmar. Innan servering, toppa med rom och lite lök.

Om man äter LCHF och äter från ett buffébord så är det sällan svårt att äta LC, men HF är värre! Ofta saknar jag till exempel fetare såser så när jag komponerade examensbuffén så försökte jag komma ihåg det! Förutom fetaoströran och smöret gjorde jag därför också en kall "bearnaisesås" ur Anna Halléns kokbok LCHF för kvinnor. Den passade både till köttet och fisken. Dessutom innehöll många av rätterna en del helfeta produkter.

Annas kalla bearnaisesås 4 p

2 msk silverlök, riven (fast jag finhackade)
4 dl creme fraiche
2 msk vitvinsvinäger
1 dl färsk, finhackad persilja
2 tsk torkad dragon
1 tsk gurkmeja
½-1 tsk salt
2 krm vitpeppar

Blanda ihop allt. Såsen behöver stå kallt och mogna ett par timmar.

1 kommentar:

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Buffé är ju toppen. Receptet på gräslökspannacottan spar jag direkt. :-)