VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 26 juni 2012

Cheesecake i glas

Jag försöker numera att inte äta alldeles för mycket sött. Hmm. Efter förra helgen och förkylningen så, ja, jag ska inte göra det helt enkelt. Men, men även jag vill ibland ha en liten efterrätt. Bakade jordgubbscheesecaken, och den var väldigt god men ett helt projekt att äta upp för två personer – så mycket orkar man inte och den håller inte hur länge som helst heller. Men ibland är man ju fler än två, såklart! (En ruta mörk choklad, visst, det är mer än ok, kan bli lite tråkigt bara, varje gång man ska unna sig en godbit.

Just nu i juni - och lite längre fram - så har vi ju det godaste som finns, nästan, svenska jordgubbar! Att bara njuta dem naturella eller med lite grädde är fantastiskt! I mitt tidigare liv var jag alltid tvungen sockra (sant!) jordgubbarna för jag tyckte de var sura. Hmm. Nu behöver jag inte det längre. Skönt.

För ett tag sedan så dök i mitt minne upp glasefterrätten! Har totalt glömt vad vi brukade kalla den – helt tomt – en slags snabb cheesecake är det i alla fall. Den är lite som laxrullarna ni vet, den med pepparrot eller wasabi, kärt barn har många namn!

Den förbereds med lite olika tillbehör i skålar, det kan göras innan, och sedan gör man den precis innan den ska ätas. Eftersom jag tycker att det är svårt att äta förrätt, varmrätt och efterrätt med LCHF utan att spricka! så blir det här en liten lagom efterrätt som kan avnjutas till kaffet när de två första rätterna lagt sig lite tillrätta i magen! (Denna glascheesecake blev godkänd av sonen och hans kamrat trots att det inte är tillsatt socker eller sötning annat än jordgubbarna och det i chokladen. Och det här är grabbar som kan äta godis…)

Det här blir dessutom en vacker dessert och jag rekommenderar glas så man ser hur den ser ut!



Cheesecake i glas 6 portioner

200 gram färskost
1 vaniljstång
1 dl vispgrädde
50 gram hasselnötter
50 gram mörk choklad, 70%
12 jordgubbar

Skrapa ner fröna från vaniljstången i färskosten och rör ihop det.
Vispa grädden.
Hacka hasselnötterna grovt.
Hacka den mörka chokladen.
Skär jordgubbarna i mindre bitar.
Lägg allt i varsin skål, det går bra att förbereda.

Vid serveringen varva allt i fina glas.



Inga kommentarer: