VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

lördag 28 april 2012

Vinvinst, solrosknäcken och broccolimos

Började lediga helgen på fredagseftermiddagen med att baka fröknäcken, men nu baserade jag det på solroskärnor. Gott!

Jag fick tillbaka min ”insats” på jobbets vinlotteri, dvs jag vann en flaska. För maken gick det bättre han plockade hem fem flarrer på sitt lotteri. Och sedan köpte han blommor till sin lilla fru!


Hade köpt hem biff med fettkant till fredagsmiddagen och vid inventeringen i kylen fann jag broccoli, en halv burk soltorkade tomater och en getost och i frysen skramlade lite frysta blomkålsbuketter. Inspiration till moset fann jag här. Getost och soltorkade tomater är faktiskt en kombo som är rätt! I en vinlåda fanns lite rödvin som jag kunde använda till en rödvinssås.

Lördagen har än så länge bjudit på en härlig vårdag med strålande sol. Det är så underbart! Vi började dagen med en promenad innan frukost, sedan har vi varit iväg och köpt en ny ”gräsmatta” till vår altan.

Kvällen bjuder på restaurangbesök med vår familj, vi ska fira älskade dottern som fyllt tjugofem. Puss!

Solrosknäcke 1 plåt

2 dl solroskärnor
½ dl hela linfrön
1 msk fiberhusk
½ dl kokosfett utan smak
2½ dl kokande vatten
1 tsk tricoloresalt (Krusmyntagården)

Ugnen på 150 grader

Blanda solroskärnor, linfrön och fiberhusk i en bunke. Koka upp vatten och kokosfett så fettet smälter. Häll vätskan i bunken, rör om så allt blandar sig väl. Låt det svälla en kort stund. Häll upp på en bakplåtspappersklädd plåt och bred ut smeten tunt med ex en degskrapa.

Grädda i mitten av ugnen i 30 minuter, tag ut plåten och markera fyrkanter med degskrapan. Sätt tillbaka plåten i 30 minuter till. Sänk sedan värmen till 60 grader och låt plåten stå kvar 1-2 timmar. (Eller stäng av värmen och låt plåten vara över natten.) De ska bli krispigt spröda!
Förvarar solrosknäcket i en gammal vacker plåtburk


Broccolimos med getost och soltorkade tomater, 4 pers

1 knippe broccoli
2 dl frysta blomkålsbuketter
½ dl strimlade soltorkade tomater i olja
1 dl creme fraiche
100 gram getost utan kanter
Salt, peppar, cayenne

Dela broccolin i bitar och koka tillsammans med blomkålen i lättsaltat vatten. Låt rinna av. Mixa med creme fraiche, ost och tomater. Smaka av med kryddorna.
Här ska mixas till ett smakrikt mos

Gott blev det!

Vi sitter ute med kaffe och solrosknäcke...

...men katten ligger på matbordet! Inne.




Inga kommentarer: