VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 15 april 2012

Ja djävlar...

Oj, inte så stark rubrik egentligen. Men igår med musselsoppan så blev vi ju (som vanligt) bara två till middagen. Alla musslor gick då inte åt. Och jag kom på vad jag brukade göra förut. Hoppande djävlar! Baconlindade musslor. Så det åt vi innan middagen idag - bara två förstås! Och inte blev det fläskkotletter utan ört(pasta)kryddad kyckling med bb-mos och solvikssås; ja en variant på den.

Har klippt ut en klänning i ett djurmönstrat spetstyg. Om allt går som jag tänkt så ska jag ha den nästa helg när vi ska på femtioårsfest hos grannen. (Och egentligen skulle jag kunna ha den på svägerskans fest och uppe i norr för det är inte samma människor på de festerna. Säger maken. Ha!)

Om man är katt kan man slappna av

Lite örtkryddor i fönstret

De ligger still här men det sprätte i stekpannan!

Kyckling, bb-mos, solvikssås och sallad. Mums!

Hoppande djävlar, 16 st

1 pkt bacon
16 kokta musslor utan skal

Dela baconskivorna och linda in musslorna i dem. Stek på hög värme i stekpanna och låt rinna av på hushållspapper (inte för att jag är rädd för fett utan för att jag inte vill ha fettet droppandes på kläderna!) Stick in en tandpetare i varje, lägg upp på fat och njut sedan.


Bb-mos 4 pers

1 broccolistånd
1 halv påse fryst blomkål
1 dl färskost
1 dl creme fraiche
2 dl rivenost

Dela broccoliståndet och koka med de frysta blomkålsbuketterna ca 7 minuter. Låt rinna av. Mixa med creme fraichen och de båda ostsorterna. Krydda med salt, peppar och gärna chili exploisons.


Solvikssås, variant, 4 pers

1 dl vin (denna gång ett sött vitt, inte helt lchf, men behövde bli av med...)
2 dl egenkokad kycklingfond
1½ dl vispgrädde
1 msk kalvfond
1 msk soja
1 msk dijonsenap
2 msk chilisauce
1 pressad vitlöksklyfta
färsk timjan, en handfull kvistar
2 dl creme fraiche

Låt allt uton creme fraichen koka ihop till nästan hälften. Ta ur timjanen (ev sila bort). Tillsätt creme fraichen och låt koka en stund till. Smaka av om du behöver mer salt.

Jag serverade sås och mos med kyckling som jag stekt i ugnen, kryddad med Krusmyntagårdens örtpastakrydda.

Nu ska jag se Mästarnas mästare.

Inga kommentarer: