VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

onsdag 18 april 2012

Dimma i köket...

Ja det gick ju bra! Eller nåt…

Pizzabottnarna skulle förgräddas i 250 grader. Under tiden ugnen värms upp rör jag ihop ”degen”. Men vad är det som luktar? Hmm. Misstänksam. Öppnar luckan till ugnen. Ut väller massiv vit rök som sticker i ögonen. Katten jamar och går till dörren. Jag stänger luckan. Öppnar ytterdörr,katten skyndar ut, jag drar igång fläkten på högsta. Stänger av ugnen. Öppnar luckan igen, jag måste ju ha ut röken, eller? När röken når trappan drar brandvarnaren igång. Jiiz, vilket liv. Öppnar fönstret uppe. Det är kallt ute.

Storstädar ugnen. Sedan kan jag baka ut bottnarna. Därefter kokar jag tomatsåsen. Jaja, har man inte jobb kan man ju alltid skaffa sig!
En mättande pizza...jag åt en halv! Och tröstade mig med ett glas rött.


Tomatsås, enkel

1 gul lök, finhackad
1-2 vitlöksklyftor, finhackade
500 gr krossade tomater
2 msk tomatpuré
Torkad oregano och basilika efter smak
Lite balsamvinäger
Salt och peppar

Fräs lök och vitlök i kokosfett, låt fräsa en stund, häll sedan i de krossade tomaterna och tomatpurén. Låt koka upp, sedan får den stå och puttra så den kokar ihop sig en aning. Smaka av med kryddor och balsamvinäger. Använd den till pizzan.

Och – det är förstås för mycket för de två små bottnarna, men spar några dagar i kylen eller frys in den!

Pizzabotten för två, Birgitta Höglunds recept

2 dl riven halloumi
1 ägg
½ dl grädde
2 msk pofiber

Rör samman ingredienserna och låt svälla 10 minuter (kortare tid än min, då!) Bred ut två bottnar, ca 1 cm tjocka på bakplåtspapper. Förgrädda i ugnen, 250 grader, 10 minuter.

Använd knappt ½ dl tomatsås på var botten, lägg på lite gott, t ex parmaskinka, paprika och riven ost, kanske mozzarella? Grädda dem i 250 grader, ringla lite olivolja över när du tagit ut dem och strö över lite mer torkad oregano.

Och vad berodde röken på? Pajen måste ha drällt inne i ugnen igår och så kom jag och eldade upp det!

Fast jag gillar den här pizzabotten bättre:

Pizzabotten, 2 plåtar från Åses blogg

200 gr riven Grana Padano
8 ägg
1,5 dl vispgrädde
4 msk fiberhusk
lite salt

Vispa ägg, grädde och fiberhusk med elvisp. Blanda sist ner osten. Låt stå ca 5 minuter.
Fördela degen på två plåtar (med bakplåtspapper). Grädda i ugnen, 175 grader ca 15 minuter.

Fördela tomatsås, pålägg och riven ost och gratinera i ugn, 250 grader till osten smält och allt fått färg.

Man kan självklart halvera receptet om man bara vill göra en plåt.

Inga kommentarer: