VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 4 mars 2012

Röding

Det blev fisk! Köpte två rödingar innan jag gick på långpromenad med C och hennes lilla pudel. En och en halv timme i Krokisskog och sedan fick jag kaffe! Trevligt och vilket härligt väder det blev när solen tittade fram. (Vilket innebar att maken fick arbeta med plyfa-skivor i lugn och ro.)

Fisken:
2 rödingar, urtagna men med benen kvar, ca 6 hg styck. (Katten fick huvudena. Han var nöjd.)
50 gr mjukt smör
75 gr naturell färskost
½ kruka basilika
rivet skal av en citron
flingsalt
(chili exploisons om man vill. Jag vill.)

Mixa ihop smör, ost och smaksättning. Fyll buken på rödingen och "rulla" in i varsitt bakplåtspapper och lägg i en ugnsfast form.

Ställ in i ugnen ca 160 grader ca 40 minuter. Vid servering öppna försiktig paketet och lägg över på serveringsfat. Försök få med så mycket som möjligt av den goda smör-oströran! (Man kan använda det här receptet til portionsstora fiskar också. Då får man öppna fisken på sin tallrik.)



Jag trodde vi skulle äta upp all fisk! Men vi blev mätta efter en... förmodligen för att vi också åt avocado och det var mycket mozzarellaost i salladen!

Så nu har jag "restat" fisken i en paj som står i ugen och ska serveras som måndagsmiddag. Nöjd.

Eftersom jag tog en långpromenad efter lunchen hanns inte mer mönsterritning. Känner mig nöjd med söndagen ändå och ska nu unna mig lite teve-tid!

Inga kommentarer: