VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

lördag 4 februari 2012

Vinter



Började helgen med gympa på fredagseftermiddagen. Lång stund i bastun efteråt – härligt!

Ett glas vin hemma och sedan in med de marinerade kotletterna i ugnen. Till det gjorde jag wokade zucchini och paprika – igen. Det är när jag ”tröttnar” på blomkål och broccoli; jag behöver lite omväxling ibland även om blomkål är superdupergott! Men har upptäckt att zucchini är en ypperlig grönsak, ganska neutral i smaken så det går krydda upp den så den passar till det mesta. Till fredagsmiddagen blev det sesamolja, soja och fisksås och koriander och spiskummin. Dessutom creme fraiche med ingefära och en limekrydda (Lime Pepper från Santa Maria) jag har i min ägo. Kotletterna är marinerade i lök, soja och vinäger och därför passade den asien-inspirerade kryddningen på tillbehören.


Ska modifiera tillagningen något – dra ner på värmen och förlänga tiden, löken blev lite bränd. Herrarna i mitt sällskap åt dock med god aptit, haha!

I morse var det dags för helgfrukost och jag fick för mig att prova en annan sorts plättar, dessa hade jag creme fraice i och lite vaniljpulver. Vispad grädde och jordgubbar till (men frysta gubbar och de var faktiskt inge goda – har ju ätit färska, spanska ett par gånger, vilken smakskillnad!) Plättar är lite roligare än omelett tycker jag…och med creme fraiche i håller man sig mätt länge, länge.


Efter frukosten tog vi en lång promenad i vinterkylan – men med sol och blå himmel till så var det en mycket skön promenad. Och sedan, dagens bästa, vi har ramat in Lundell-litografierna Igge fick i fölsedagspresent för snart tre år sedan… NU hänger de fint mot den turkosa hall-väggen!

Nu ska jag fålla en tröja jag sytt och som jag ska ha på mig när jag går bort på middag ikväll.

Inga kommentarer: